Informacja z wykonania budżetu za 2002 rok
INFORMACJA
O REALIZACJI BUDŻETU
za 2002 rok.
Planowany budżet gminy Narew na 2002 rok został uchwalony Uchwałą Rady Gminy Nr XXIV/167/2002 z dnia 28 lutego 2002 roku.
Ustalono niezrównoważony plan budżetowy w wysokości:
– dochody 5 074 859,00
– wydatki 6 005 859,00
Jako źródło pokrycia deficytu budżetowego w wysokości 931 000,00 wskazano kredyt bankowy w wysokości 551 000,00 oraz nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych w wysokości 380 000,00.
W roku 2002 dokonano zmian w planie budżetu gminy:
1. Uchwałą Rady Gminy Nr XXV/170/2002 z dnia 30 kwietnia 2002 roku zwiększając plan dochodów i wydatków o kwotę 124 690,00.
2. Uchwałą Rady Gminy Nr XXVI/179/2002 z dnia 28 czerwca 2002 roku zwiększając plan dochodów i wydatków o kwotę 32 600,00.
3. Uchwałą Rady Gminy Nr XXVII/186/2002 z dnia 10 września 2002 roku zwiększając plan dochodów o kwotę 81 995,00 oraz plan wydatków o kwotę 30 995,00 a tym samym zmniejszając konieczność zaciągnięcia kredytu bankowego o kwotę 51 000,00.
4. Uchwałą Rady Gminy Nr XXVIII/193/2002 z dnia 4 października 2002 roku zwiększając plan dochodów i wydatków o kwotę 123 389,00.
5. Uchwałą Rady Gminy Nr II/117/2002 z dnia 10 grudnia 2002 roku zwiększając plan dochodów i wydatków o kwotę 34 881,00.
6. Uchwałą Rady Gminy Nr III/21/2002 z dnia 30 grudnia 2002 roku zmieniające klasyfikację dochodów i wydatków w ramach dotychczasowego budżetu.
Plan budżetu na 31 grudnia 2002 po dokonanych zmianach zamknął się kwotą:
– dochody 5 472 414,00
– wydatki 6 352 414,00
Niezrównoważony plan budżetu przewidywał pokrycie niedoboru budżetowego w kwocie 880 000,00 nadwyżką z lat ubiegłych w wysokości 380 000,00 oraz kredytem bankowym w kwocie 500 000,00. Ostateczny plan budżetu po dokonanych zmianach był wyższy od wersji pierwotnej po stronie dochodów o kwotę 397 555,00 i po stronie wydatków o kwotę 346 555,00.
Wykonanie budżetu przedstawia się następująco:
– dochody 5 757 547,00 co stanowi 105% planu,
– wydatki 456 700,00 co stanowi 86% planu,
W wyniku realizacji budżetu uzyskano nadwyżkę budżetową w kwocie 710 986,00 z czego:
– nadwyżka budżetowa z 2002 roku – 300 847,00
– nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych – 410 139,00
Na 31 grudnia 2002 roku pozostał do spłaty kredyt zaciągnięty w BOŚ na modernizację kotłowni szkolnej w kwocie 2 168,00.
W 2002 roku planowano uzyskać 2 399 522,00 dochodów własnych a wykonano 2 685 168,00 co stanowi 112% planu i 47% dochodów ogólnych.
Dotacji celowych na zadania własne i zlecone zaplanowano kwotę 703 758,00, a otrzymano 703 245,00 co stanowi 100% planu oraz 12% dochodów ogólnych.
Dotacji celowych z funduszy celowych uzyskano 300 000,00 co stanowi 100% planu i 5% dochodów ogólnych.
Plan dochodów subwencji ogólnej w 2002 roku w kwocie 2 069 134,00 wykonano w 100% z czego:
– subwencja ogólna na zadania oświatowe 1 688 862,00
– subwencja rekompensująca 316 787,00
– część podstawowa subwencji ogólnej 63 485,00 z czego kwota 61 132,00 stanowiła subwencję wyrównawczą.
Wykonanie subwencji ogólnej stanowi 36% ogólnego wykonania dochodów.
Realizacja uzyskanych dochodów w poszczególnych działach przedstawia się następująco:
Dział 010 – ROLNICTWO I ŁOWIECTWO
Planowano uzyskać roczny dochód w wysokości 182 446,00 i wykonano kwotę 202 229,00 co stanowi 111% planu. Uzyskane dochody pochodzą z:
– dotacja z budżetu państwa w ramach Kontraktu Wojewódzkiego na rozbudowę wodociągu Iwanki-Rohozy do wsi Saki i Ogrodniki – 50 000,00
– darowizny na budowę wodociągów – 59 786,00
– prowizja od sprzedaży i dzierżawy działek AWRSP – 82 461,00
– wpływy z opłat miejscowych /świadectwo pochodzenia zwierząt, wieczyste użytkowanie, czynsze dzierżawne komunalne/ – 9 982,00
Dział 020 – LEŚNICTWO
W 2002 roku uzyskano tytułem opłat za dzierżawę obwodów łowieckich kwotą 3 223,00.
Dział 700 - GOSPODARKA MIESZKANIOWA.
W dziale tym zaplanowano dochody na 2002 rok kwotą 367 642,00 i plan wykonano w 124% kwotą 455 122,00
Gmina Narew posiada 4 kotłownie, które ogółem ogrzewają 12 360 m3 powierzchni z czego 5 296 m3 nie jest fakturowana. Uzyskane dochody z tytułu sprzedaży energii cieplnej w 2002 roku wynoszą 116 893,00
Wpływy z tytułu przyjęcia ścieków komunalnych wynoszą 25 291,00
Ogółem zafakturowano 10 994 m 3 ścieków.
Dochody uzyskane z tytułu czynszów mieszkaniowych wynoszą 2 419,00
Zaległości z tytułu wpłat za odprowadzenie ścieków i czynsze dzierżawne wynoszą 7 393,00, natomiast nadpłaty 3 584,00.
Dział 710 – DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA.
Wpływy za wynajem sprzętu gospodarki komunalnej uzyskano w 2002 roku w kwocie 3 323,00.
Natomiast za sprzedaż stłuczki szklanej i butelek PET uzyskano kwotę 1 323,00.
Wpływy z tytułu spłaty kredytu hipotecznego wynoszą 39 102,00.
W 2002 roku z tytułu sprzedaży gruntów rolniczych i działek budowlanych uzyskano kwotę 247 103,00 co stanowi 142% planu. Ogółem sprzedano 24,5200 ha gruntów rolnych i 3,6658 ha terenów budowlanych.
Dział 750 – ADMINISTRACJA PUBLICZNA.
W rozdziale 75011 – Urzędy Wojewódzkie z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego otrzymano dotację celową na zadania zlecone gminie w wysokości 53 000,00 co stanowi 100% planu
W rozdziale 75023 – Urzędy Gmin plan dochodów określono kwotą 3 000,00 i wykonano w 76% kwotą 2 270,00. Dochody pochodzą z opłat administracyjnych za wpisy do zezwoleń na działalność gospodarczą oraz opłat za sporządzanie testamentów /2 testamenty/.
W rozdziale 75056 – Spis powszechny na prace związane z przeprowadzeniem spisu powszechnego i rolnego gmina otrzymała dotację w wysokości 27 800,00
W rozdziale 75095 – Pozostała działalność uzyskane środki pochodzą z opłat od zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz drobnych wpłat za specyfikacje. Dochody z opłat za zezwolenia alkoholowe wykonano w 100% kwotą 61 863,00 natomiast za sprzedane specyfikacje otrzymano kwotę 976,00.
Dział 751 – URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTW.
W rozdziale 75101- Urzędy naczelnych organów władzy państwowej zaplanowano dotację celową na aktualizację spisów wyborców w kwocie 732,00 i wykonano ją w 100%
W rozdziale 75109 – Wybory do Rady Gmin otrzymano dotację celową na przeprowadzenie wyborów do Rady Gmin w kwocie 12 711,00 co stanowi 100% planu.
Dział 754 – BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIPOŻAR
W dziale tym zaplanowano środki dotacji w kwocie 20 860,00 i wykonano je w 100% z czego:
– dotacja w wysokości 8 000,00 pochodząca z WFOŚiGW na zakup motopomp strażackich,
– dotacja w wysokości 12 860,00 pochodząca z Komendy Głównej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu i montażu środków łączności do OSP.
Dział 756 – DOCHODY OD OSÓB PRANYCH I FIZYCZNYCH.
W dziale tym zaplanowano dochody w wysokości 1 837 076,00 i wykonano w 106% kwotą 1 989 611,00.
W rozdziale 75601 - wpływy z podatków od osób fizycznych ujmuje się wpływy z karty podatkowej. Są to dochody, na wielkość których Urząd Gminy nie ma wpływu. W 2002 roku plan wykonano w kwocie 7 538,00 co stanowi 84% zakładanego planu. Odsetki od nieterminowych wpłat uzyskano w kwocie 20,00.
W rozdziale 75615 – wpływy z podatku rolnego, leśnego od osób prawnych zaplanowano wpływy podatków w kwocie 862 389,00 co stanowi 117% planu. Uzyskane odsetki od nieterminowych wpłat wynoszą 673,00.
Wykonanie dochodów przedstawia się następująco:
– podatek od nieruchomości – plan 593 200,00 a wykonanie 672 802,00 co stanowi 113% planu,
– podatek rolny – plan 45 000,00 a wykonanie 51 970,00 co stanowi 115% planu
– podatek leśny – plan 71 000,00 a wykonanie 73 516,00 co stanowi 104% planu
– podatek od środków transportowych – plan 10 850,00 a wykonanie 15 533,00 co stanowi 143% planu,
– podatek od czynności cywilno-prawnych – plan 16 000,00 a wykonanie 47 895,00.
Dochody od czynności cywilno-prawnych są przekazywane przez Urząd Skarbowy. Ponieważ przekazanie tych dochodów nastąpiło głównie w IV kwartale 2002 roku, stąd też nie skorygowano odpowiednio planu.
W rozdziale 75616 – wpływy z podatku rolnego, leśnego od osób fizycznych zaplanowano wpływy w kwocie 547 543,00, a wykonano kwotą 538 663,00 co stanowi 98% planu. Uzyskano odsetki od nieterminowych wpłat w kwocie 8 297,00.
Wykonanie dochodów przedstawia się następująco:
– podatek od nieruchomości- plan 249 243,00 a wykonanie 209 496,00 co stanowi 84% planu. Niskie wykonanie zaplanowanych dochodów spowodowane jest zmianą płatności podatków przez podatników i przechodzeniem na podatek rolny ze względu na podpisanie umowy dzierżawy w trakcie roku budżetowego,
– podatek rolny - plan 200 000,00 a wykonanie 216 464,00 co stanowi 108% planu,
– podatek leśny – plan 14 000,00 a wykonanie 17 343,00 co stanowi 124% planu
– podatek od środków transportowych –plan 73 800,00 a wykonanie 76 683,00 co stanowi 104% planu,
– podatek od spadków i darowizn – plan 4 000,00 a wykonanie 2 507,00 co stanowi 63% / dochody w/w są niezależne od Urzędu Gminy/
– plan dochodów opłaty targowej ustalono na kwotę 4 500,00 i wykonano kwotą 6 481,00 co stanowi 144% planu,
– podatek od czynności cywilnoprawnych – plan 2 000,00 a wykonanie 1 392,00 co stanowi 70% planu,
W rozdziale 75618 – wpływy z opłaty skarbowej plan dochodów określono kwotą 21 000,00 a wykonano w kwocie 28 078,00 co stanowi 134%. Uzyskano odsetki od nieterminowych wpłat w wysokości 10,00.
Wykonanie dochodów przedstawia się następująco:
– opłata skarbowa – plan 20 000,00 a wykonanie 26 223,00 co stanowi 134% planu. Uzyskano prowizję od sprzedanych znaków skarbowych w kwocie 1 845,00.
W rozdziale 75621 – udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa zaplanowano dochód w kwocie 523 483,00 i wykonano w kwocie 552 943,00 co stanowi 114% planu. Udziały we wpływach podatku dochodowego od osób fizycznych wykonano w 93% kwotą 452 562,00,
Natomiast od osób prawnych w kwocie 100 381,00.
Plan udziałów od osób fizycznych został przyjęty na podstawie wytycznych z Ministerstwa Finansów. Wpływ udziałów od osób prawnych również nie jest zależny od Urzędu Gminy i jest przekazywany przez Urząd Skarbowy. W 2002 roku wpływy udziałów przekazywane były również w miesiącu grudniu 2002 i miesiącu styczniu 2003 r.
Dział 758 – RÓŻNE ROZLICZENIA
Plan działu ustalono kwotą 2 096 630,00 i wykonano w 101% kwotą 2 116 422,00.
W rozdziale 75801 – część oświatowa subwencji jako plan przyjęto kwotę 1 688 862,00 i wykonano ją w 100%.
W rozdziale 75802 – część podstawowa subwencji ogólnej przyjęto jako plan kwotę63 485,00 i wykonano ją w 100%.
Na subwencję ogólną składa się:
– kwota wyrównawcza – 61 132,00
– kwota ustalona proporcjonalnie do przeciętnej liczby mieszkańców- 2 353,00
W rozdziale 75805 – część rekompensująca subwencji ogólnej
Ustalono plan w kwocie 316 787,00 i wykonano w 100% z czego:
– część rekompensująca utracone dochody z tytułu podatku od środków transportowych to kwota – 198 394,00
– część rekompensująca utracone dochody z tytułu podatku rolnego i leśnego to kwota 118 393,00
W rozdziale 75814 – różne rozliczenia finansowe zaplanowano dochody kwotą 27 496,00 i wykonano kwotę 47 288,00 co stanowi 172% planu.
Środki rozdziału pochodzą z:
– lokowania wolnych środków pieniężnych na lokatach bankowych,
– oprocentowania kont bankowych.
Dział 801 – OŚWIATA I WYCHOWANIE.
W dziale zaplanowano dotację celową w kwocie 46 923,00 i wykonano ją w 100%. Środki otrzymane na fundusz socjalny nauczycieli emerytów i rencistów to kwota 23 656,00, a na skutki podwyżki nauczycieli to kwota 23 267,00.
Dział 853 – OPIEKA SPOŁECZNA
Plan dochodów w dziale opieki społecznej określono kwotą 427 618,00 i wykonano w 100% kwotą 427 105,00.
W rozdziale 85313 – składki na ubezpieczenie zdrowotne zaplanowano na opłacenie składki zdrowotnej od niektórych zasiłków z pomocy społecznej kwotę 9 800,00 i otrzymano ją w 100%.
W rozdziale 85314 – zasiłki i pomoc w naturze na wypłatę zasiłków z opieki społecznej otrzymano w 2002 roku kwotę 290 000,00.
W rozdziale 85315 – dodatki mieszkaniowe w 2002 roku otrzymano dotację w wysokości 11 896,00. Dotacja przekazywana jest na podstawie comiesięcznych wniosków i w/g obowiązujących przepisów naliczania dotacji gmina Narew powinna otrzymać kwotę 13 648,00. Niedopłata spowodowana była brakiem środków w budżecie.
W rozdziale 85316 – Zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne otrzymano dotację w wysokości 26 629,00 co stanowi 98% planu. W/w kwota dotacji w całości pokrywa zapotrzebowanie mieszkańców gminy na zasiłki w 2002 roku.
W rozdziale 85319 – ośrodki pomocy społecznej otrzymano dotację w kwocie 65 000,00 co stanowi 100% planu.
W rozdziale 85395 – pozostała działalność na dofinansowanie dożywiania dzieci otrzymano dotację w wysokości 22 700,00, a na wyposażenie dzieci z klas I w wyprawkę szkolna otrzymano dotację w kwocie 1 080,00.
Dział 854 – EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA
Plan dochodów działu określono kwotą 17 114,00 z czego wykonano 14 954,00 co stanowi 87% planu.
Dochody uzyskano;
– dotacji na podwyżki nauczycieli 1 438,00
– wpłat rodziców do utrzymania przedszkola 12 840,00
– fundusz socjalny nauczycieli emerytów i rencistów – 676,00
Dział 900 – GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA
Plan dochodów został określony kwotą 315 000,00 i w 2002 roku wykonano w 101% kwotą 317 100,00 z czego przypada na:
– nagrodę z NFOŚ za konkurs przeprowadzony w 2001 roku – 250 000,00
– opłata ekologiczna za wydobycie kruszywa – 5 100,00
– dotacja na oświetlenie ulic i placów powiatowych i wojewódzkich – 62 000,00
W 2002 roku planowano wydatkować kwotę 6 352 414,00 i wykonano plan w 86% kwotą 5 456 700,00. Wydatki w poszczególnych działach gospodarki wynoszą:
Dział 010 – ROLNICTWO I ŁOWIECTWO.
Plan wydatków określono kwotą 361 286,00 z czego wykonano
354 737,00 co stanowi 98% planu. Wydatki zostały przeznaczone na ;
– budowę wodociągu do wsi Saki – 80 684,00 /ogólny koszt wodociągu do Sak 89 414,00, długość sieci wraz z przyłączami – 3 026 mb, przyłączy 8 sztuk/
– budowę wodociągu do wsi Ogrodniki – 138 573,00 /ogólny koszt wodociągu do Ogrodnik – 147 913,00, długość sieci 2 373mb, przyłączy domowych 23 sztuk/
– budowa wodociągu do wsi Waniewo – 74 306,00 /ogólny koszt wodociągu do Waniewa to 105 506,00, długość sieci 3 407 mb, przyłączy domowych 32 szt./
– opracowanie dokumentacji projektowej wodociągu do wsi Trześcianka 42 375,00
– opracowanie dokumentacji projektowej wodociągu do wsi Ancuty - 9 800,00
Ogółem na budowę wodociągu i opracowanie dokumentacji wydano w 2002 roku 345 738,00 z czego 50 000,00 pochodzi z dotacji z Urzędu Wojewódzkiego w ramach zadania „ Gospodarka Wodno-ściekowa w Dorzeczu Górnej Narwi”.
Na odprowadzenie do Izb Rolniczych 2% odpisu podatku rolnego w 2002 roku przeznaczono kwotę 4 618,00.
Zakup i usługi związane z kolczykowaniem zwierząt na terenie gminy kształtowały się w wysokości 4 381,00 co stanowi 62% planowanych środków. Zakupione i założone kolczyki w l00% pokrywane są przez właścicieli zwierząt i stanowią one pozycję w budżecie na stronie dochodowej.
Dział 600 – TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
Plan wydatków działu określono kwotą 19 000,00 i wykonano w kwocie 12 642,00 co stanowi 67%.
Wydatki wykonano na zakup materiałów do utrzymania dróg gminnych kwocie 1 495,00 oraz na okazanie znaków granicznych drogi we wsi Gradoczno i Trześcianka na kwotę 3 082,00.
Na opłacenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na drogę we wsi Przybudki o długości 0,97 km wydano kwotę 7 158,00. Na usługi remontowe przystanków na terenie gminy wydano kwotę 907,00.
Dział 630 – TURYSTYKA.
W dziale tym zaplanowano wydatki na zakup usług związanych z opracowaniem trasy edukacji ekologicznej gminy Narew. W 2002 roku nie wydatkowano środków.
Dział 710 – DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA.
Rozdział 71004 – Plany zagospodarowania przestrzennego.
Na opracowanie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego w Narwi i na terenie gminy wykonano w 2002 roku kwotą 15 700,00 co stanowi 100% planu.
Rozdział 71013 – Prace geodezyjne i kartograficzne.
Za usługi związane ze sporządzeniem wyrysów, wypisów, odbitek map ewidencyjnych, wycen działek przeznaczonych do sprzedaży w 2002 roku zapłacono kwotę 11 256,00 co stanowi 56% planu.
Rozdział 71095 – Pozostała działalność.
Plan wydatków rozdziału określono kwotą 1 000,00 przeznaczając je na utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych. Plan wykonano w 27% kwotą 268,00.
Dział 750 –ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Rozdział 75011 – Urzędy Wojewódzkie.
Otrzymano dotację na realizację zadań zleconych z zakresu Urzędu Stanu Cywilnego ewidencji ludności oraz prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej w wysokości 53 000,00. Dotację wykorzystano w 100%.
Rozdział 75022 – Rady Gmin.
Na utrzymanie Rady Gminy zaplanowano w 2002 roku kwotę 56 643,00 i wykonano w 90% kwotą 51 150,00. W 2002 roku odbyło się 10 zarządów, 8 sesji Rady Gminy i 13 komisji.
Rozdział 75023 – Urzędy Gmin.
Na utrzymanie Urzędu Gminy wraz z obsługą szkół zaplanowano kwotę 885 117,00 i wydano w 2002 roku 843 751,00 co stanowi 95% planu. Na płace łącznie z pochodnymi, dodatkowym wynagrodzeniem rocznym i funduszem socjalnym wydano kwotę 664 952,00.
Podróże służbowe wraz z ryczałtem samochodowym kosztowały budżet 20 196,00. Ponadto wydatki rozdziału ponoszone były na:
– zakup materiałów biurowych, środków czystości, prenumeratę – 38 575,00
– zakup znaków pocztowych –17 900,00
– opłaty bankowo-prowizyjne – 8 663,00
– opłaty za energię elektryczną –4 530,00
– opłaty umów zleconych radcy prawnego – 7 320,00
– zakup sprzętu elektronicznego /drukarki, zestawy komputerowe/ –15 767,00
Pozostała kwota wydatków w wysokości 65 848,00 została wydana na konserwację i naprawy kserokopiarki, centrali telefonicznej, systemów komputerowych, opłat telefonicznych, abonamentów oraz szkoleń pracowniczych.
Rozdział 75047 – Pobór podatków.
Plan wydatków rozdziału określono kwotą 44 311,00 i wykonano w 89% w kwocie 39 262,00 z czego na;
– wynagrodzenie prowizyjne sołtysów za pobór podatków gminnych to kwota 7 298,00
– diety za udział w sesjach Rady Gminy – 7 210,00
– opłata umów zlecenia za wydane świadectwa pochodzenia zwierząt – 4 381,00
Pozostałe wydatki w kwocie 373,00 zostały przeznaczone na zakup materiałów koniecznych do obsługi sołtysów.
Rozdział 75056 – Spis powszechny i inne.
Plan wydatków na przeprowadzenie spisu powszechnego i rolnego w 2002 roku określono kwotą 27 800,00 i wykonano w 100 %. Środki pieniężne na przeprowadzenie spisu pochodziły z budżetu państwa.
Rozdział 75095 – Pozostała działalność.
Plan wydatków rozdziału zaplanowano w kwocie 6 676,00 i wykonano w 100% opłacając składki udziałowe na Stowarzyszenie Gmin Puszczy Białowieskiej – 54,00, Stowarzyszenia Green Way – 2 500,00 oraz na Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi – 2 744,00. Przynależność do w/w stowarzyszeń owocuje ujęciem naszej gminy w ekologicznych programach pomocowych.
Dokonano odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych emerytów i rencistów naszego zakładu w kwocie 878,00.
Dział 751 – URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY
PAŃSTWOWEJ.
Rozdział 75101 – Urzędy naczelnych Organów Władzy Państ.
Zaplanowano wydatki z dotacji celowej na aktualizację spisów wyborców w kwocie 732,00 i wykonano ją w 100% opłacając umowę zlecenia i zakup materiałów biurowych. Środki w 100% pochodzą z dotacji budżetu państwa.
Rozdział 75109 – Wybory do Rad Gmin, Powiatów i Sejmików.
Na przeprowadzenie wyborów do Rady Gmin, Powiatu i Sejmiku otrzymano dotację z budżetu państwa w kwocie 12 711,00 i wykorzystano je w 100% opłacając diety komisji, umowy zlecenia i zakupując konieczne materiały biurowe potrzebne do przeprowadzenia wyborów.
Dział 754 – BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIW.
Rozdział 75412 – Ochotnicze Straże Pożarne.
Zaplanowano wydatki w rozdziale na kwotę 96 636,00 i wykonano w 88% kwotą 84 821,00. Wydatki wykonano następująco:
– wynagrodzenia 1 etatu łącznie z pochodnymi – 13 598,00
– energia elektryczna zużyta do ogrzewania strażnic – 8 190,00
– ubezpieczenie sprzętu przeciwpożarowego oraz drużyn pożarniczych 1 500,00
– materiały pędne i smary to kwota – 6 354,00
– modernizacje i remonty strażnic w Tyniewiczach, Białkach i Łosince 3 987,00
– zakupiono systemy selektywnego alarmowania jednostkom OSP w Łosince, Trześciance – 10 600,00
– zakupiono 4 motopompy pływające „Niagara”, za które zapłacono kwotę 9 600,00. /Wartość szacunkowa tych pomp wynosi 17 200,00./
Pozostała kwota wydatków w wysokości 30 992,00 została przeznaczona na ekwiwalenty za udział w działaniach ratowniczych, ćwiczebnych, zakup drobnego sprzętu do jednostek OSP, zakup części naprawa sprzętu oraz delegacje i szkolenia strażaków.
W 2002 roku otrzymano dotację na zakup 4 motopomp w kwocie 8 000,00 z WFOŚ oraz upust z firm ubezpieczeniowych w kwocie 7 600,00.
Na zakup systemu ostrzegania oraz zakup sprzętu OSP otrzymano dotację w wysokości 12 860,00 z Wojewódzkiej Komendy Straży Pożarnych. Tak więc z budżetu gminy na utrzymanie OSP w 2002 roku wydano kwotę 63 961,00.
Dział 758 – RÓŻNE ROZLICZENIA.
W 2002 roku wydano kwotę 404,00 tytułem spłaty odsetek zaciągniętej pożyczki w roku 1998 oraz kredytu z 2001 roku. W miesiącu czerwcu dokonano spłaty ostatniej raty odsetek i pożyczki z 1998 roku /zaciągniętej na budowę wysypiska/.
Dział 801 – OŚWIATA I WYCHOWANIE.
Dział 854 – EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA.
Plan działu oświata i wychowanie oraz edukacyjnej opieki wychowawczej określono kwotą 2 248 111,00 a wykonano 2 213 974,00 co stanowi 98%. Na pokrycie w/w wydatków otrzymano subwencję oświatową w kwocie 1 688 862,00 oraz dotację w wysokości 61 877,00. Z budżetu gminy wyasygnowano kwotę 463 235,00 z czego zadania pokrywane w 100% przez gminę /dowożenie, oddziały przedszkolne, przedszkole/ to kwota 269 599,00 natomiast dofinansowanie zadań kuratoryjnych to kwota 193 636,00.
Szczegółowa informacja o wydatkach działu 801 i 854 opracowana przez osoby bezpośrednio prowadzące analitykę wydatków stanowi zał. Nr 1 do sprawozdania opisowego.
Dział 851 – OCHRONA ZDROWIA.
Rozdział 85154 – Przeciwdziałanie alkoholizmowi
Plan wydatków na przeciwdziałanie alkoholizmowi został określony kwotą 61 862,00 i wykonany w 100% kwotą 61 812,00.
Ze środków rozdziału w szczególności opłacono:
– porozumienie z posterunku policji – 4 000,00
– porozumienie z GBP – 8 000,00
– porozumienie z NOK – 15 290,00
– porozumienie z klubem „ISKRA” – 5 000,00
– dofinansowano obiady dla dzieci z rodzin patologicznych – 5 411,00
– zakupiono paczki świąteczne dla 136 dzieci – 5 000,00
– opłacono wypoczynek letni dzieci z rodzin kwalifikujących się /23 dzieci/ 8 850,00
– wypłacono diety komisji na kwotę 2 856,00
– przeprowadzono programy profilaktyczne w szkole podstawowej i gimnazjum na kwotę 2 062,00 pt. „Człowiek cienia”, „Ślepe zauroczenia – czyli droga do nikąd” i „Program dom detektywów czyli Jaś i Małgosia na tropie”
– zakupiono drukarkę laserową za kwotę 1 798,00
Pozostała kwota wydatków w wysokości 3 545,00 została przeznaczona na zakup materiałów biurowych i propagandowych oraz wypłatę umów zleconych za prowadzenie komisji.
Rozdział 85195 – Pozostała działalność.
Celem poprawienia warunków obsługi zdrowotnej mieszkańców gminy przekazano w budżecie kwotę 5 500,00 przeznaczając ją na:
– zakup materiałów do bieżącego funkcjonowania Ośrodka Zdrowia w Narwi –1 000,00
– dofinansowanie zakupu wideokolonoskopu w SPZOZ Hajnówka – 3 000,00
– dofinansowanie remontu łazienek w Domu Pomocy Społecznej w Trześciance 1 500,00.
Dział 853 – OPIEKA SPOŁECZNA.
Rozdział 85313 – Składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Plan wydatków na wypłatę składek zdrowotnych od niektórych zasiłków wypłacanych z pomocy społecznej określono kwotą 9 800,00 i wykonano ją w 100%. Środki w całości pochodzą z budżetu państwa.
Rozdział- 85314 – Zasiłki i pomoc w naturze.
Plan wydatków na wypłatę zasiłków społecznych w 2002 roku wynosił 310 000,00 z czego 290 000,00 są to środki z zadań zleconych, natomiast 20 000,00 to środki budżetu gminy. Plan został wykonany w 100%. Ze środków rozdziału wypłacono:
– zasiłków stałych 277 świadczeń – 93 932,00
– rent socjalnych 219 świadczeń – 118 038,00
– zasiłków okresowych 287 świadczeń – 54 116,00
– zasiłków z tytułu ochrony macierzyństwa 69 świadczeń – 14 928,00
– zasiłków celowych dla 88 osób na kwotę 20 000,00
Od wypłaconych zasiłków opłacono składkę na ubezpieczenia społeczne w kwocie 8 986,00.
Rozdział 85315 – Dodatki mieszkaniowe.
Zaplanowano kwotę 20 000,00 tytułem dopłat do mieszkań spółdzielczych, komunalnych i prywatnych. Plan wykonano w 99% kwotą 19 798,00 przeznaczając na:
– dopłata do utrzymania mieszkań spółdzielczych – 11 246,00
– dopłata do utrzymania mieszkań prywatnych – 8 252,00
– dopłata do utrzymania mieszkań komunalnych – 301,00
W 2002 roku otrzymano dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 11 896,00. Środki wydane z budżetu gminy wynoszą 7902,00 /40% ogólnych wydatków/.
Rozdział 85316 – Zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne.
W rozdziale tym zaplanowano wydatkować kwotę 27 142,00 i wykonano w 98% kwotą 26 629,00. Wypłacono 80 świadczeń rodzinnych i 162 świadczenia pielęgnacyjne. Otrzymane środki pochodzą z budżetu państwa i w 100% pokrywają zapotrzebowanie gminy na zasiłki.
Rozdział 85319 – Ośrodki pomocy społecznej.
Na utrzymanie GOPS wydano w 2002 roku kwotę 114 880,00 co stanowi 94% planu. Z budżetu państwa na utrzymanie ośrodka otrzymano 65 000,00 dotacji. Na płace i pochodne łącznie z funduszem socjalnym zatrudnionych tam pracowników, wydano kwotę 103 776,00. W 2002 roku zakupiono sprzęt komputerowy za kwotę 3 930,00. Pozostała kwota wydatków w wysokości 7 174,00 została przeznaczona na zakup materiałów biurowych, tonera, opłacenie konserwacji sprzętu komputerowego, porto, zakup specjalistycznych druków.
Rozdział 85395 – Pozostała działalność.
Zaplanowano i wykonano kwotę 28 780,00 tytułem finansowania następujących zadań:
– dożywianie dzieci z rodzin ubogich – 22 700,00 /W 2002 roku objęto dożywianiem 167 dzieci z 81 rodzin opłacając 21 744 obiady. Dożywianie finansowane było z dotacji celowej – 22 700,00, ze środków alkoholowych – 5 411,00 oraz ze środków nie wygasających z 2001 5 589,00 jak również ze środków pozabudżetowych pochodzących z darowizny rolników z Kątów Wrocławskich – 1 869,00. Ogółem wydano 35 569,00/
– zakup i transport kontenera socjalnego – 5 000,00
Dział 900 – GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA
Plan wydatków działu na 2002 r wynosił 1 727 449,00 i został wykonany w 56 % kwotą 962 592,00.
Rozdział 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód.
Na opłacenie części do naprawy istniejącej oczyszczalni ścieków wydano kwotę 449,00. Za emisję zanieczyszczeń, wykonanie ekspertyz, badanie ścieków opłacono w 2002 roku kwotę 5 713,00.Za prace przygotowawcze do budowy oczyszczalni ścieków w 2002 roku opłacono kwotę 18 435,00.
Rozdział 90002 – Gospodarka odpadami.
W rozdziale tym plan wydatków wykonano w 95% kwotą 29 366,00 opłacając:
– umowę zlecenie za ugniatanie wysypiska koparką fadromą – 8 369,00
– zakup przyczepki do przewozu kontenerów śmieciowych KP-4 i KP-7 10 500,00
– zakup 6 kontenerów KP-4 do selektywnej zbiórki odpadów – 10 497,00
Rozdział 90003 – Oczyszczanie miast i wsi.
Na zakup nagród w konkursie ekologicznym organizowanym w Szkole Podstawowej i Publicznym Gimnazjum w Narwi wydano kwotę 3 919,00.
Rozdział 90004 – Utrzymanie zieleni w gminach.
Na zakup sadzonek do programu ekologicznego wydano w 2002 roku kwotę 3 000,00.
Rozdział 90015 – Oświetlenie ulic.
Na opłacenie energii elektrycznej za oświetlenie uliczne oraz za konserwację urządzeń w 2002 roku opłacono kwotę 133 424,00 natomiast za konserwację oświetlenia ulicznego zapłacono kwotę 30 615,00. Z budżetu państwa otrzymano dotację w wysokości 62 000,00
Rozdział 90095 – Pozostała działalność
Zaplanowane wydatki w tym rozdziale w wysokości 799 271,00 wykonano w 92% w kwocie 737 671,00.
W rozdziale zatrudnionych jest 10 pracowników na 9,5 etatu oraz średnio rocznie 1 pracownik interwencyjny i na wynagrodzenia łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem, pochodnymi i funduszem socjalnym wydano kwotę 223 507,00.
Pozostałe wydatki przedstawiają się następująco:
– energia elektryczna w budynkach komunalnych Urzędu Gminy w tym w budynku NOK, hotelu, wszystkich świetlicach wiejskich – 21 919,00
– ubezpieczenie sprzętu transportowego – 3 356,00
– zakup materiałów pędnych – 29 926,00
– zakup materiałów opałowych do co – 128 110,00
– za palenie w piecach co – 53 180,00
– za transport drewna – 37 455,00
– za zmianę pokrycia dachowego w budynku komunalnym w Ordynkach 4 500,00
– za zmianę pokrycia w budynku po byłej zlewni mleka w Białkach – 2 900,00
– za remont instalacji co w budynku lecznicy zwierząt w Narwi – 3 640,00
– zakupiono 2 piece gazowe do budynku w Łosince – 5 705,00
– zakupiono pług odśnieżny ciągnikowy - 3 050,00
– wybudowano budynek garażowy blaszany o wymiarach 28,25x10 m 87 066,00
– zakupiono budynek w Białkach po byłej zlewni mleka – 1 289,00
– zakupiono i wybudowano wagę wozową – 54 520,00
Kwota w wysokości 77 548,00 związana była z zakupami części zamiennych do remontu sprzętu będącego w użytkowaniu gospodarki komunalnej oraz do zakupu materiałów i usług potrzebnych do przedstawionej działalności wg załącznika Nr 2 do sprawozdania opisowego.
Dział 921 – KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Rozdział 92109 – Domy i Ośrodki Kultury.
Plan dotacji podmiotowej budżetu dla NOK na 2002 rok określono kwotą 64 396,00 i wykonano w 100%. Opisowe sprawozdanie z wykonania wydatków NOK stanowi załącznik Nr 3.
Rozdział 92116 – Biblioteki.
Plan dotacji podmiotowej z budżetu dla Gminnej Biblioteki Publicznej w Narwi na 2002 rok określono kwotą 97 604,00 i wykonano w 100 %. Opisowe sprawozdanie z wykonania wydatków Gminnej Biblioteki Publicznej stanowi załącznik Nr 4.
Rozdział 92120 – Ochrona i konserwacja zabytków.
Zaplanowane wydatki w wysokości 6 000,00 przekazano w formie dotacji na renowację zabytków kultury dla Parafii Rzymskokatolickiej w Narwi – 3 000,00 oraz Parafii Prawosławnej w Narwi – 3 000,00.
Rozdział 92195 – Pozostała działalność.
Wydatki rozdziału zamknięto kwotą 2 190,00 co stanowi 98% planu. Środki przeznaczono na zakupy nagród na zawody OSP dla zespołu „Ramonka”, najlepszym uczniom Gimnazjum w Narwi, na kwotę 740,00. Zakupiono ponadto prezent z okazji Otwarcia Ośrodka Kultury „Światłość” w Krzywce za kwotę 400,00 oraz foldery promujące gminę Narew – 1 050,00
Dział – KULTURA FIZYCZNA I SPORT.
Rozdział 92601 – Obiekty sportowe.
Na zakup materiałów i usług koniecznych do utrzymania obiektu sportowego wydano kwotę 7 873,00. Do najważniejszych wydatków należą:
– doprowadzenie zasilania energetycznego do amfiteatru – 5 350,00
– wylanie płyty wokół amfiteatru oraz prace malarskie wraz z zamontowaniem tablicy informacyjnej – 1 985,00
Rozdział 92605 – Zadania w zakresie kultury fizycznej.
W 2002 roku przekazano dotację na zadania z zakresu kultury fizycznej masowej zgodnie z podpisanym porozumieniem z miejscowym klubem sportowym. Dotacja wyniosła 10 000,00.
Podsumowując realizację budżetu za 2002 rok należy podkreślić, iż wykonanie budżetu po stronie dochodów przebiegało zgodnie z założonym planem /105%/ natomiast wykonanie wydatków było niższe niż zakładano w planie /tylko 86%/
Efektem dobrej i wytężonej współpracy Rady Gminy, Wójta i pracowników gminy są przedstawione we wcześniejszych rozdziałach inwestycje i prace przygotowawcze zmierzające do rozpoczęcia priorytetowej inwestycji Gminy Narew – oczyszczalni ścieków.
Oszczędnościowy plan gospodarowania środkami finansowymi przyczynił się do uzyskania nadwyżki budżetowej w kwocie 300 847,00 co pozwoli zapewnić własny wkład do tak kosztownych zadań inwestycyjnych w 2003 roku.
Metryka strony