Protokół Nr XIX/05

PROTOKÓŁ Nr XIX/05

 

XIX Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 27 czerwca 2005 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ulicy Mickiewicza 101.

Obrady XIX Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 12.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy, radnych, oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 10 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Kondraciuk Mikołaj, Dudicz Włodzimierz, Sakowski Jerzy i Bożena Zofia Pogorzelska. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek Wójta o rozszerzenie porządku obrad w pkt 6 o podjęcie trzech uchwał:

-        w sprawie odwołania dotychczasowego i powołania nowego składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej;

-        w sprawie upoważnienia Wójta Gminy do zawarcia ugody dotyczącej nieodpłatnego przekazania nieruchomości będących przedmiotem postępowania przed Komisją Regulacyjną do spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego;

-        w sprawie przyznania dotacji budżetowej dla Powiatu Hajnowskiego.

Kopia pisma stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą.

Za przyjęciem porządku głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XIX Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zatwierdzenia „Regulaminu gminnego konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję i zagrodę;

-        w sprawie przyznania dotacji budżetowej dla OSP w Narwi;

-        w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w oświacie;

-        w sprawie przystąpienia do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew;

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok;

-        w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narew,

-        w sprawie odwołania dotychczasowego i powołania nowego składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej;

-        w sprawie upoważnienia Wójta Gminy do zawarcia ugody dotyczącej nieodpłatnego przekazania nieruchomości będących przedmiotem postępowania przed Komisją Regulacyjną do spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego;

-        w sprawie przyznania dotacji budżetowej dla Powiatu Hajnowskiego.

7.      Informacja o udziale Gminy Narew w akcji „Przejrzysta Polska” oraz o możliwości zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń na stronie internetowej Gminy Narew.

8.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

9.      Wolne wnioski, informacje.

10.  Zamknięcie obrad XIX Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVIII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Przybyła radna Bożena Zofia Pogorzelska i radny Jerzy Sakowski, wobec czego stan obecnych radnych wzrósł do 12.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Poinformował między innymi:

  1. Wykonaliśmy drogę żwirową wśród działek rekreacyjnych w Kaczałach.
  2. Naprawiliśmy drogi w Nowinach i Lachach.
  3. Systematycznie wymieniamy na nowe tablice z nazwami miejscowości i tablice ogłoszeń.
  4. Ogłosiliśmy przetargi na:

-        wodociągowanie wsi Soce;

-        wykonanie wtórników wodociągowych do Gramotnego, Lach i Gorodczyna.

  1. Najwięcej energii pochłania budowa kanalizacji w Narwi. Wymaga się od nas, aby roboty przebiegały zgodnie z projektem i zakresem rzeczowo-finansowym. W praktyce wykonawca napotkał podmokły teren, przenoszono roboty gdzie indziej i trzeba było zmienić dokumentację. Wiele życzeń zgłaszają mieszkańcy. Potrzebny jest kanał burzowy do odwodnienia ulic Piaski i Młynowej, a nie mamy pozwolenia na jego ułożenie od prywatnych właścicieli posesji. Występują nowe problemy z odprowadzaniem wód powierzchniowych na ulicach Dąbrowskiego i Mickiewicza.
  2. Przeprowadziliśmy konkurs „Selektywna Zbiórka Odpadów”. Uczniowie na koniec roku szkolnego otrzymali nagrody.
  3. Zakupiliśmy samochód „Ford” i przyczepkę do celów zaopatrzeniowo-transportowych. Samochód „Żuk” przekazaliśmy dla OSP w Odrynkach. Z pojazdów wycofanych sprzedaliśmy „DT”, a „Robur” i samochód gaśniczy czekają na nabywców.
  4. Rozstrzygnięty został przetarg na ładowarkę, ale ustaliliśmy ze sprzedającym, że kupimy ją po usunięciu usterek. Jeżeli sprzedający ich nie usunie to ogłosimy nowy przetarg.
  5. Trwa postępowanie przed sądem w sprawie usunięcia wad na Sali gimnastycznej. Wykonawca nie odbiera wezwań sądowych i stara się maksymalnie wydłużyć proces.
  6. Na Białoruskim Festynie Ludowym 26 czerwca gościł Minister Rolnictwa Jerzy Pilarczyk i Wojewoda Podlaski Marek Strzaliński, którzy przyjechali z Szepietowa na zaproszenie Dyrektora Sergiusza Martyniuka. Opowiedziałem im o naszej gminie i jej mieszkańcach oraz o problemach i celach jakie przed sobą stawiamy. W tym dniu jubileusz 25-lecia działalności artystycznej obchodził zespół „Tyniewiczanki”, 20-lecia – „Krywczanki”, a 15-lecia duet Jerzy Domań i Maria Chilimoniuk. Wszyscy otrzymali życzenia od Senatora Sergiusza Plewy i Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Kultury Barbary Pacholskiej. Wspólnie z dyrektorem NOK przekazaliśmy od władz samorządowych życzenia oraz drobne upominki.
  7. Kończy się staż pań: Joanny Siotkowskiej i Ewy Dąbrowskiej, które pomagały wypełniać wnioski obszarowe dla rolników oraz pomagały w pracach technicznych w urzędzie.

 

Ad. 5.

Nie zgłoszono żadnych interpelacji ani zapytań.

 

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zatwierdzenia „Regulaminu gminnego konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję i zagrodę”.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy, który zaproponował, by w § 6 umieścić datę 15 lipca.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, czy konieczne jest, aby komisja sprawdzała posiadanie szamba.

Wójt odpowiedział, że taki zapis jest konieczny, dlatego że być może zwrócimy się do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku o dofinansowanie zakupu nagród.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XIX/133/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 czerwca 2005 roku w sprawie zatwierdzenia „Regulaminu gminnego konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję i zagrodę” stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

-        w sprawie przyznania dotacji budżetowej dla OSP w Narwi.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że realizacja dochodów gminnych przebiega dobrze. Straż sfinansowała zakup okien w remizie. Zamiarem strażaków jest jeszcze wymiana drzwi i na to miałaby być przeznaczona dotacja. Mieści się to w celach strategicznych gminy.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XIX/134/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 czerwca 2005 roku w sprawie przyznania dotacji budżetowej dla OSP w Narwi stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

 

-        w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w oświacie.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która wyjaśniła, że do tej pory pieniądze za dożywianie w Zespole Szkolno - Przedszkolnym wpływały na rachunek środków specjalnych. Z dniem 1 stycznia 2005 roku weszła w życie ustawa dająca czas 6 miesięcy na przekształcenie rachunku środków specjalnych na rachunek dochodów własnych w oświacie. Rada Gminy posiada kompetencje, aby zezwolić na utworzenie takiego rachunku. Będą na nim lokowane opłaty za wyżywienie i odsetki od nich, wydawane następnie na zakup produktów żywnościowych. Właścicielem rachunku będzie dyrektor jednostki gminnej.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XIX/135/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w oświacie stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

-        w sprawie przystąpienia do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że chodzi o tereny w miejscowości Saki od strony Ancut. W Studium Uwarunkowań Rozwoju Gminy są to tereny rolne, a stoją już tam domy i są nowi chętni, by domy budować. Wójt poprosił o włączenie tych działek do planu zagospodarowania przestrzennego.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały po zmianach.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XIX/136/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 czerwca 2005 roku w sprawie przystąpienia do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narew stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która objaśniła zapisy uchwały.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XIX/137/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 czerwca 2005 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

 

-        w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narew.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Z-cy Wójta, który powiedział, że zmiana Planu Rozwoju Lokalnego wynika z przystąpienia do Akcji „Przejrzysta Polska”, jej wymogiem jest, aby Plan zawierał rozdział na temat sposobów jego monitorowania i aktualizowania.

Wójt powiedział, że Plan cały czas powinien być aktualizowany i uzupełniany i tą uchwałą właśnie to robimy.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XIX/138/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Narew stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

 

-        w sprawie odwołania dotychczasowego i powołania nowego składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że komisja podpisuje się pod zezwoleniem na przejęcie przez gminę mienia Skarbu Państwa. W dotychczasowym składzie komisji były osoby, które już nie udzielają się publicznie, w związku z czym procedura przejmowania mienia nie przebiega sprawnie. Skład Rady ulega zmianie, wobec tego Wójt zaproponował, aby w skład komisji weszli pracownicy urzędu gminy.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że w skład komisji powinni wchodzić radni.

Wójt zaproponował rozszerzenie listy członków komisji o radnych. Do projektu uchwały dodano w § 2 uchwały nazwiska dwóch radnych: Jerzego Sakowskiego oraz Witalisa Gromotowicza.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XIX/139/05 Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie odwołania dotychczasowego i powołania nowego składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.

 

-        w sprawie upoważnienia Wójta Gminy do zawarcia ugody dotyczącej nieodpłatnego przekazania nieruchomości będących przedmiotem postępowania przed Komisją Regulacyjną do spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, jakie nieruchomości mają być przekazane. Kościołowi Prawosławnemu.

Wójt odpowiedział, że dotyczy to terenu całej gminy. Wszystkie parafie z terenu Gminy Narew mogą ubiegać się o odzyskanie do 50 ha. Starają się one o odzyskanie tej samej ziemi, która była przedtem ich własnością. Jeżeli teraz ziemia ta należy do instytucji państwowych lub samorządu to nie ma problemu, jeżeli natomiast należy do osób prywatnych to nie można im jej odebrać, a rolą samorządu jest poszukiwanie sposobów i możliwości ugody. W uchwale tej chodzi o udzielenie pełnomocnictwa Wójtowi do występowania przed Komisja w Warszawie i zaprezentowania tam stanowiska Rady.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XIX/140/05 Rady Gminy Narew z dnia 27 czerwca 2005 roku w sprawie upoważnienia Wójta Gminy do zawarcia ugody dotyczącej nieodpłatnego przekazania nieruchomości będących przedmiotem postępowania przed Komisją Regulacyjną do spraw Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

 

-        w sprawie przyznania dotacji budżetowej dla Powiatu Hajnowskiego.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy, który wyjaśnił, że Starosta zwrócił się z prośbą o przeznaczenie 20 tys. PLN na wykonanie dokumentacji technicznej modernizacji drogi powiatowej nr 436 Trześcianka – Puchły. Jeżeli ww. kwota nie zostanie wykorzystana w całości, to pozostałe środki spożytkowane zostaną na remont dróg powiatowych w naszej gminie.

Radny Jan Selwestruk pochwalił zamiar przekazania pieniędzy Powiatowi i powołał się na przykład Gminy Narewka, z której budżetu przekazywane są środki finansowe na remont dróg powiatowych.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powiedział, że dokumentacja techniczna to pierwszy krok, który trzeba podjąć, aby rozpocząć prace remontowe.

Radna Bożena Zofia Pogorzelska zaapelowała o sprawdzanie, czy pieniądze gminne nie są wydawane bezsensownie i czy rzeczywiście wraz z wydatkowaniem pieniędzy idzie w parze naprawa stanu dróg.

Wójt powiedział, że wszystkie uwagi przekaże Staroście Hajnowskiemu.

Sekretarz Gminy poprosił o zastąpienie w § 2 wyrazu „realizacji” wyrazem „rozliczenia”.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XIX/141/04 Rady Gminy Narew z dnia 27 czerwca 2005 roku w sprawie przyznania dotacji budżetowej dla Powiatu Hajnowskiego stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

 

Ad. 7.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Sekretarzowi Gminy, który wyjaśnił, że założeniem Akcji „Przejrzysta Polska” jest podwyższanie standardów pracy samorządów i podnoszenie jakości usług. W sumie w Akcji, oprócz naszej Gminy, uczestniczy około 800 innych gmin, w tym około 30 z województwa podlaskiego. W Akcji obowiązuje 6 zasad, na których musi się opierać samorząd: zasada przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, fachowości, rozliczalności. Do tych zasad są przyporządkowane zadania. Aby przejść przez Akcję należy wykonać 6 zadań. Nasz samorząd będzie realizował następujące zadania:

-        opracowanie spisu usług świadczonych przez urząd;

-        wypracowanie i wdrożenie Kodeksu etycznego pracowników urzędu;

-        opracowanie i wdrożenie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi;

-        opracowanie z udziałem społeczności lokalnej strategii rozwoju społeczno-ekonomicznego gminy oraz krótkiego materiału przybliżającego strategię mieszkańcom;

-        wprowadzenie procedury naboru na każdy wakat w urzędzie gminy;

-        przygotowanie i rozpropagowanie książeczki (coroczny informator budżetowy dla mieszkańców) pt. „Skąd mamy pieniądze i na co je wydajemy”.

Sekretarz powiedział, że informator budżetowy już jest przygotowany i porosił wszystkich, przede wszystkim sołtysów i radnych, o jego rozpowszechnienie wśród mieszkańców gminy.

            Wójt powiedział, że zastanawiał się nad wejściem do Akcji, ale jeżeli nie weszlibyśmy to oznaczałoby, że mamy coś do ukrycia, a tak nie jest, więc powinniśmy być „przejrzyści”.

Wójt wyjaśnił, że szkoła wyższa z Łomży zaczęła tworzyć giełdę internetową, na której każdy rolnik może zamieścić swoje ogłoszenie. Wpisowe wynosiłoby 300 PLN, a opłata miesięczna 100 PLN, a ponadto trzeba byłoby wysłać dwie osoby na roczne przeszkolenie w tej szkole. W związku z takimi warunkami Wójt odmówił współpracy. Natomiast giełda internetowa będzie tworzona w ramach naszej strony internetowej.

Przewodniczący udzielił głosu Andrzejowi Rusaczykowi, który wyjaśnił, że na giełdę internetową można wejść przez stronę Gminy Narew www.narew.gmina.pl lub bezpośrednio na adres www.oferta_handlowa.narew.gmina.pl .Wyjaśnił, że aby zamieścić ogłoszenie należy wypełnić formularz i złożyć go w Urzędzie Gminy Narew. Zamieszczanie ogłoszeń przez mieszkańców naszej Gminy jest bezpłatne.

Przewodniczący udzielił głosu Joannie Kołnier, która powiedziała, że w Biuletynie Informacji Publicznej zamieszczane są informacje o pracy i funkcjonowaniu organów gminy, protokoły ich kontroli, statuty, uchwały Rady Gminy oraz zarządzenia Wójta, protokoły posiedzeń Rady Gminy, informacje o stanie samorządu, zamierzenia działań władzy wykonawczej, przetargi oraz informacje o sposobie załatwiania spraw. Ze strony Biuletynu można wydrukować formularz niezbędny do załatwienia sprawy i po wypełnieniu złożyć go w urzędzie. Można również dowiedzieć się, jakie opłaty należy wnieść i jak długo sprawa będzie realizowana.

 

Ad. 8.

Nie dotyczy.

 

Ad. 9.

            Radny Jerzy Selwestruk zaapelował, aby wytyczyć przejście dla pieszych idących z urzędu chodnikiem na drugą stronę ulicy Mickiewicza oraz o ustawienie znaków ostrzegawczych w miejscach, gdzie rolnicy pędzą stada krów.

            Radna Bożena Zofia Pogorzelska wyjaśniła, że prawo reguluje sposób pędzenia bydła drogą publiczną w ten sposób, że każda sztuka powinna mieć swego przewodnika.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, co będziemy robić z młodzieżą w wakacje, ponieważ nie ma policji, a młodzież hałasuje.

            Radny Witalis Gromotowicz powiedział, że ulica Stodolna w Narwi wymaga remontu.

            Radny Jerzy Sakowski zwrócił uwagę na problem zasypywania leśnych żwirowni śmieciami.

 

Ad. 10.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 14.00.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

(podpis nieczytelny) 

Przewodniczący obrad:

mgr Eugeniusz Dudzicz

(podpis nieczytelny)

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2005-08-26

Data modyfikacji: 2005-08-26

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2005-08-26