Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Narew za 2021r
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Narew za 2021r
Cel opracowania.
Zgodnie z art. 9tb ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 poz. 888, 1648, 2151) jednym z zadań Gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Zakres opracowania:
Na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmioty zbierające odpady komunalne, informacji przekazanych przez prowadzących instalacje komunalne oraz na podstawie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych o czynnikach wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta sporządza analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi obejmującą w szczególności:
1) możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
2) potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
3) koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
4) liczbę mieszkańców;
5) liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6–12;
6) ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
7) ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy Narew (w Mg) w 2021 r.
Lp. |
Rodzaj odpadu |
Ilość odpadów odebranych z posesji zamieszkałych w Mg |
1. |
Papier i tektura |
21,07 |
2. |
Opakowania ze szkła |
76,52 |
3. |
Leki |
0,06 |
4. |
Odpady ulegające biodegradacji |
115,64 |
5. |
Inne odpady nie ulegające biodegradacji |
21,14 |
6. |
Gabaryty |
55,36 |
7. |
Zmieszane opakowaniowe |
91,36 |
8. |
Zmieszane |
583,10 |
9. |
Inne frakcje zebrane selektywnie |
63,59 |
10. |
Opony |
3,04 |
11. |
Tworzywa sztuczne |
2,72 |
12. |
Szkło |
6,12 |
13. |
Tekstylia |
2,32 |
14. |
Zmieszane odpady z budowy i remontu |
11,90 |
15. |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne |
13,58 |
16. |
Odpad gruzu, betonu |
5,76 |
17. |
Odpad z czyszczenia ulic i placów |
2,42 |
|
RAZEM |
1 075,70 |
Z terenu Gminy Narew z nieruchomości zamieszkałych zostało wytworzonych 765 Mg odpadów komunalnych, z czego 38,21 Mg zostało zebranych i odebranych z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów w Narwi. Natomiast z nieruchomości niezamieszkałych, tzn. z nieruchomości, na których nie mieszkają mieszkańcy, ale wytwarzane są odpady (zakłady, obiekty kulturalno-oświatowe, działalności gospodarcze, sklepy, biura) zebrano 310,70 Mg odpadów. Pomimo obowiązku segregacji odpady zmieszane stanowią aż 54% całego strumienia odpadów z terenu gminy. Odpady biodegradowalne to również około 11%, chociaż od stycznia 2021r wzrosła kwota ulgi z tytułu posiadania przydomowego kompostownika z 1zł na 5zł. Warto podkreślić, że nieruchomości niezamieszkałe mają obowiązek podpisania umowy na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorcą posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej. Rolą gminy w tym systemie jest nadzorowanie wykonania powyższego obowiązku.
Do Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Hajnówce w 2021 roku trafiło łącznie z terenu Gminy Narew 1 075,70 Mg odpadów. Odpady zmieszane stanowiły 583,10 Mg i trafiły na linię sortowniczą, skąd wysegregowano poszczególne frakcje odpadów, a pozostałości z sortowania w większości zostały przerobione na paliwo alternatywne. Odpady biodegradowalne zostały poddane kompostowaniu. Odpady zielone na terenie Gminy Narew w znacznej części gromadzone są na kompostownikach. Do Zakładu Zagospodarowania trafiło 115,64 Mg. Pozostałości po sortowaniu odpadów, które nie nadawały się do dalszego wykorzystania i zostały przekazane do składowania to 2,1152 Mg odpadów zmieszanych. Do magazynowania trafił odpad gruzu i betonu z rozbiórek i remontów o wadze 5,76 Mg. Łączna masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi w tonach 167,0768 Mg, co przekłada się na poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia 15,82% z wymaganych 20%.
Nowelizacja ustawy wskazuje również na obowiązek przekazywania informacji na temat osiągniętego poziomu składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych za 2021 r. Poziom składowania wynosi 14,24%
Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
Potrzebami inwestycyjnymi czekającymi na realizację jest uprzątnięcie nielegalnych wysypisk znajdujących się w Odrynkach, Waśkach, a także nowopowstałego w Białkach. Te „ dzikie wysypiska” tworzone są przez naszych mieszkańców. Poszerzenie systemu monitoringu na najbardziej narażone miejsca na podrzucanie odpadów.
Koszty poniesione w związku z odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych.
Koszty związane z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem wytworzonych odpadów komunalnych pokrywane były z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy poprzez złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określają jej wysokość ( w zależności od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość).
Należy zaznaczyć, że zgodnie z zapisem art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmujące działania związane z:
- Odbieraniem, transportem, zbieraniem, odzyskiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,
- Tworzeniem i utrzymaniem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- Obsługą administracyjną systemu,
- Edukacją ekologiczną w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
W 2021 roku, zgodnie z zawartą umową usługę odbioru i zagospodarowania odpadów świadczyło Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Hajnówce. Stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów za 1 Mg wynoszą do sierpnia 1200 zł/netto, natomiast od września 1242 zł/netto za tonę. Opłaty dla mieszkańców znacząco nie uległy zmianie w stosunku do sąsiednich gmin i wynosiły 15 zł od osoby, a w przypadku stawki podwyższonej przy stwierdzeniu braku segregacji 45 zł od osoby. Ulga dla posiadających kompostownik to 1 zł.
Rozliczenie roku 2021 wygląda następująco: z tytułu pobieranej opłaty wpłynęło 499 991,51 zł. Na podstawie umowy kwota opłacanych faktur dla PUK Sp. z o.o. – 999 586,78 zł. Powstały deficyt musi być pokrywany z innych źródeł, co w ogólnym rozrachunku zmniejsza możliwości finansowe dla rozwoju gminy.
Liczba mieszkańców.
Liczba zameldowanych mieszkańców na dzień 31.12.2021 roku, według informacji z ewidencji ludności w Urzędzie Gminy Narew było 3 296 osób. Według założonych deklaracji na terenie Gminy Narew objętych systemem gospodarki odpadami było 2795 mieszkańców, co przekłada się na 1384 podpisanych deklaracji.
Metryka strony