Protokół Nr XVII/05
Protokół Nr XVII/05
XVII Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 8 marca 2005 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ulicy Mickiewicza 101.
Obrady XVII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 10.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy, radnych, radcę prawnego, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, radnego powiatowego Stefana Kuczyńskiego, przedstawicieli Komendy Powiatowej w Hajnówce: Kierownika Referatu Dzielnicowych młodszego aspiranta Mikołaja Laszkiewicza i dzielnicowego z terenu Gminy Narew Eugeniusza Tomaszuka oraz uczniów Gimnazjum Publicznego w Narwi wraz z wychowawcami.
Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 13 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Kondraciuk Mikołaj. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.
Przewodniczący Rady oraz Wójt złożyli życzenia z okazji Dnia Kobiet oraz wspólnie z radnymi wręczyli kwiaty obecnym na sesji paniom.
Przewodniczący Rady zwrócił się do obecnych z zapytaniem, czy mają uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad. Uwag i wniosków nie zgłoszono.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad.
Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie XVII Sesji Rady Gminy.
2. Ustalenie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Gminy.
4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Sprawozdania z działalności Komisji Rady w 2004 roku.
7. Podjęcie uchwał:
- w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Narew na 2005 rok;
- w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na realizację projektu w ramach Programu Pilotażowego Leader+;
- w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na budowę sieci wodociągowej we wsi Soce;
- w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na modernizację drogi gminnej do wsi Gorodzisko;
- w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy.
- w sprawie przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok”.
- w sprawie przyjęcia „Karty współpracy Gminy Narew z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”;
- w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Narew na 2005 rok;
- w sprawie zmiany statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narwi;
- w sprawie zmiany uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości;
- w sprawie budżetu gminy na 2005 rok;
8. Zatwierdzenie planów pracy Komisji Rozwoju Gminy oraz Komisji Budżetu i Finansów na 2005 rok.
9. Zatwierdzenie planu pracy Rady Gminy Narew na 2005 rok.
10. Zatwierdzenie ugody zawartej między Parafią Prawosławną w Łosince a Gminą Narew przed Komisją Regulacyjną MSWiA w Warszawie.
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
12. Sprawozdanie z działalności KPP w Hajnówce oraz informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce za 2004 rok.
13. Wolne wnioski, informacje.
14. Zamknięcie obrad XVII Sesji Rady Gminy Narew.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XVI Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.
Uwag do końca Sesji nie wniesiono.
Ad. 4.
Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.
Poinformował między innymi:
- Rozstrzygnęliśmy przetarg na budowę kanalizacji w miejscowości Narew. Ostateczna kwota to 3 301 655 zł, w tym dofinansowanie Unii Europejskiej 2 406 855 zł, udział Gminy Narew – 894 800 zł, z czego 652 970 zł zostanie pokryte pożyczką. Przetarg wygrała firma DALBA, z którą podpisaliśmy umowę. Odwołań nie było. Roboty budowlane rozpoczniemy wczesną wiosna na przełomie marca i kwietnia.
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku przyznał nam pożyczkę długoterminową w wysokości 652 970 zł na budowę kanalizacji. Jest szansa, że ¼ pożyczki zostanie umorzona. Jesteśmy w trakcie kompletowania niezbędnych dokumentów wymaganych przez WFOŚiGW.
- Odebraliśmy z karosacji samochód strażacki dla OSP Łosinka. Jest to bardzo dobry sprzęt. Samochód należący dotąd do jednostki OSP Łosinka przekazano do jednostki OSP Tyniewicze. Wszyscy razem mamy powody do dumy i satysfakcji, ponieważ siła OSP wydatnie wzrosła. Samochody strażackie we wszystkich jednostkach są w bardzo dobrym stanie.
- Zakupiliśmy do Gminy autobus „Jelcz” na 50 miejsc za 17 tys. zł w celu usprawnienia dowozu uczniów. Jest on sprawny technicznie i bardzo wygodny. Mamy nadzieję, że posłuży długi czas.
- Wystąpiliśmy do Ministerstwa Edukacji Narodowej o przydział gimbusa.
- Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie wodociągu Soce z Programu Współpracy Przygranicznej INTERREG III/TACIS CBS Polska – Białoruś – Ukraina. Koszt całkowity 814 262,26zł. Nasz udział około 188 tys. zł.
- Złożyliśmy wiosek o dofinansowanie modernizacji drogi do Gorodziska do ww. instytucji. Koszt całkowity 453 431,03zł nasz udział 114 272 zł.
- Nie ma wiadomości na temat dofinansowania stacji uzdatniania wody w Narwi.
- Zamierzamy kupić ładowarkę z dużą łyżką i z kołami z litej gumy, aby na wysypisku nie uległy one przedziurawieniu.
- Wystawiliśmy do sprzedaży Robura (wyceniony na 3500 zł) i samochód Straży Pożarnej (wyceniony na 3500 zł). Gdy kupimy ładowarkę to zamierzamy wystawić do sprzedaży ciągnik Dt (wyceniony na 15000 zł).
- Ze względu na śnieżycę dzień i noc trwa akcja odśnieżania. Aktualnie pracują cztery sprzęty. Odśnieżanie chodników należy do obowiązków właścicieli posesji.
- Rozpoczęliśmy akcję pomocy w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie. Zatrudniliśmy dwie panie: Joannę Siotkowską oraz Ewę Dąbrowską.
- Zakupiliśmy telefon komórkowy dla dzielnicowego z terenu Gminy Narew, aby usprawnić kontaktowanie się z nim. (Nr tel. 0505016033)
Ad. 5.
Nie zgłoszono żadnych interpelacji ani zapytań.
Ad. 6.
Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej złożyła Przewodnicząca Komisji Bożena Zofia Pogorzelska. Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.
Sprawozdanie z działalności Komisji Rozwoju Gminy złożyła Przewodnicząca Komisji Halina Turbaczewska. Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 3 do oryginału protokołu.
Sprawozdanie z działalności Komisji Budżetu i Finansów złożyła Przewodnicząca Komisji Walentyna Timofiejuk. Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 4 do oryginału protokołu.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji Rady Gminy za 2004 rok. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdań głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Ad. 7.
Podjęcie uchwał:
- w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Narew na 2005 rok.
Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Narew Stefan Kuczyński złożył sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2004 rok. Podziękował Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Narwi, Dyrektor Gimnazjum Publicznego, Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej oraz Dyrektorowi Narwiańskiego Ośrodka Kultury za współpracę. Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 5 do oryginału protokołu. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania. W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy, który wyjaśnił, że posiada uprawnienia do powoływania i nadzoru Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Komisja działa profesjonalnie. Wszystkie podmioty, które powinny tę profilaktykę realizować są ujęte w Programie oraz są ujęte w podziale środków finansowych. Środki na działania zawarte w Programie pochodzą z pieniędzy za zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XVII/112/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Narew na 2005 rok stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.
- w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na realizację projektu w ramach Programu Pilotażowego Leader+.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że Zarząd Stowarzyszenia Euroregionu Puszcza Białowieska przeznaczył 128 tys. zł na realizację projektu „Kraina Żubra”. Na kwotę tę składa się wkład WWF Polska 40 tys. zł oraz wkład członków Stowarzyszenia po 8 tys. zł. Zgłosiliśmy do tego projektu wykonanie szlaku turystyczno-edukacyjnego w naszej Gminie.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska zapytała, kto jest przedstawicielem naszej gminy w tym programie.
Wójt odpowiedział, że generalnie Wójt, ponieważ on reprezentuje Gminę na zewnątrz. W programie „Kraina Żubra” uczestniczy czterech przedstawicieli Gminy Narew: w dziedzinie infrastruktury – Mariusz Żukowski, ochrony przyrody – Mikołaj Timofiejuk, edukacji – Joanna Kołnier, turystyki – Andrzej Rusaczyk. Współpracujemy z Marszałkiem Krzysztofem Tołwińskim, Starostą Hajnowskim Włodzimierzem Pietroczukiem oraz z Dyrektorem Białowieskiego Parku Narodowego Józefem Popielem w celu pozyskania funduszy z Unii Europejskiej.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 3.
Uchwała Nr XVII/113/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na realizację projektu w ramach Programu Pilotażowego Leader+ stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.
- w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na budowę sieci wodociągowej we wsi Soce.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Zastępcy Wójta, który wyjaśnił, że ta uchwała jak i następna są to uchwały intencyjne niezbędne jako załączniki do wniosków, które zostały złożone do Programu Współpracy Przygranicznej INTERREG III/TACIS CBS Polska – Białoruś – Ukraina.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.
Uchwała Nr XVII/114/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na budowę sieci wodociągowej we wsi Soce stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.
- w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na modernizację drogi gminnej do wsi Gorodzisko.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.
Uchwała Nr XVII/115/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na modernizację drogi gminnej do wsi Gorodzisko stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.
- w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że chodzi tu o pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w wysokości 652 970 zł na budowę kanalizacji w miejscowości Narew. Rada, a nie Wójt, posiada kompetencje do jej zaciągnięcia.
Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy ta pożyczka jest na pewno niezbędna i jaka będzie kwota oprocentowania.
Wójt odpowiedział, że oprocentowanie będzie wynosiło 3% w skali rocznej. Termin spłaty do 7 lat. Istnieje możliwość umorzenia 25% pożyczonej kwoty po spłaceniu ¾ pożyczki. Są to korzystne warunki. Pożyczka jest niezbędna, ponieważ wzięliśmy teraz na siebie najcięższe i najpoważniejsze inwestycje. Ponadto wykonywane muszą być inne przedsięwzięcia. Spłata miesięczna tej pożyczki wynosić będzie 7 761,90 zł. Kwota ta nie jest wysoka i nie zablokuje działań Gminy.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XVII/116/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.
- w sprawie przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok”.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Zastępcy Wójta, który wyjaśnił, że ustawy nakazują dla Gmin coroczne uchwalanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Mimo tego, że w naszej Gminie jest tylko jedna organizacja pozarządowa, to taki Program musi być uchwalony. Organizowaliśmy warsztaty, na których wspólnie z przewodniczącymi komisji Rady Gminy oraz kierownikami i dyrektorami jednostek organizacyjnych Gminy pracowaliśmy nad stworzeniem tego Programu. Postanowiliśmy, że wycofamy się z przekazywania dotacji bezpośrednio dla Klubu Sportowego „Iskra”, a będziemy to robić za pośrednictwem jednostek organizacyjnych Gminy, do których przekażemy środki finansowe.
Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy współpracować z Gminą mogą tylko organizacje pozarządowe z terenu Gminy Narew, czy też z całego kraju.
Wójt odpowiedział, że ustawa daje możliwość przystępowania do przetargu organizacjom pozarządowym z całego kraju.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XVII/117/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie przyjęcia „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2005 rok” stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.
- w sprawie przyjęcia „Karty współpracy Gminy Narew z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Zastępcy Wójta, który wyjaśnił, że Karta określa zasady współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi.
Radny Jerzy Sakowski zapytał, na czym ma polegać wspieranie rolnictwa i przedsiębiorczości zapisane w § 4 pkt 4 Karty.
Wójt odpowiedział, że cały czas się tym zajmujemy, na przykład zatrudniając osoby do pomocy przy wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie. Wspomaganiem jest również budowa infrastruktury, ponieważ tworzymy warunki do rozwoju rolnictwa i przedsiębiorczości.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XVII/118/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie przyjęcia „Karty współpracy Gminy Narew z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.
- w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Narew na 2005 rok.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej, która przedstawiła plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2005 rok. Zwróciła się do Rady o wytypowanie dwóch jednostek organizacyjnych Gminy, które w 2005 roku mają zostać skontrolowane przez Komisję Rewizyjną.
Radna Halina Turbaczewska zaproponowała, aby skontrolować w tym roku Gminną Bibliotekę Publiczną oraz Narwiański Ośrodek Kultury.
Radny Michał Andrzejuk Sawicki zaproponował, aby skontrolować w tym roku jedną jednostkę kultury oraz jedną szkołę.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej wyjaśniła, że przepisy regulujące działalność jednostek są inne dla jednostek kultury a inne dla szkół. Wobec konieczności zapoznania się członków komisji z tymi przepisami, zaproponowała, aby w tym roku skontrolować jednostki kultury, a w następnym szkoły.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały z propozycją Przewodniczącej Komisji, aby w 2005 roku skontrolować jednostki kultury.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.
Uchwała Nr XVII/119/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Narew na 2005 rok stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.
- w sprawie zmiany statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narwi.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Radnej Halinie Turbaczewskiej, która zapytała, czy zatrudnienie księgowej na pół etatu do GOPS-u, w którym pracują trzy osoby nie jest zbyt dużym wydatkiem.
Wójt wyjaśnił, że pod koniec 2004 roku pracownicy RIO kontrolowali gospodarkę finansową Gminy. Przewodniczący grupy kontrolującej wykazał, że struktura organizacyjna w naszej Gminie nie jest zgodna z przepisami ustawy o finansach publicznych. Mianowicie gmina oraz jej jednostki organizacyjne są odrębnymi jednostkami budżetowymi w związku z czym jedna księgowość nie może obsługiwać zarówno gminy jak i jednostek. Gmina przyznaje jednostce organizacyjnej środki, a później rozlicza z ich wykorzystania. W ten sposób za budżet jednostki organizacyjnej odpowiada jej kierownik i księgowa. Wójt wyjaśnił, że korzystając ze swojej kompetencji wprowadził w Zespole Szkolno – Przedszkolnym 2/3 etatu głównej księgowej oraz 2/3 etatu księgowej, a w Gimnazjum 1/3 etatu głównej księgowej oraz 1/3 etatu księgowej. Kolejną jednostka budżetową, która powinna prowadzić oddzielną księgowość jest GOPS. Mamy obowiązek zapewnić oddzielną księgowość. Umowy zlecenia nie można w tym wypadku zastosować. Jedynie jednostki kultury nie są sensu stricte jednostkami budżetowymi, więc tam oddzielnej księgowości nie trzeba tworzyć. Wójt zaznaczył, że to Rada ma kompetencje wprowadzenia uchwałą zmian w strukturze GOPS.
Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy nie można pozostawić tego tak jak było.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska powiedziała, że przepis stanowi jednoznacznie, że jednostka budżetowa musi mieć swoją odrębną księgowość.
Radny Jerzy Sakowski powiedział, że należy dokładnie przyjrzeć się tym przepisom i zapoznać z nimi radnych, ponieważ wydatków jest coraz więcej zarówno w szkole jak i w Gminie. Trzeba będzie zwiększyć dotacje na GOPS, a wiadomo, że pieniędzy w Gminie nie jest za dużo. Ponadto realizowane są inwestycje i zaciągane kredyty.
Skarbnik wyjaśniła, że w projekcie budżetu na 2005 rok jest już ujęte pół etatu księgowego.
Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że niepotrzebne jest zatrudnianie księgowego dla 3 osób pracujących w GOPS-ie.
Radca Prawny Marek Kułakowski odpowiedział, że nie jest w tej sprawie ważna ilość osób zatrudnionych w instytucji, tylko ilość pieniędzy przepływająca przez daną instytucję. Osoba zatrudniona jako księgowa powinna być kompetentna i posiadająca wykształcenie w tym kierunku. Księgową nie może być osoba zajmująca się księgowością hobbystycznie.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 4.
Uchwała Nr XVII/120/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie zmiany statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narwi stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.
- w sprawie zmiany uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości.
Wójt wyjaśnił, że w uchwale w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości wprowadziliśmy obowiązek kontroli, co najmniej 5 % podatników. Okazało się, że jest to fizycznie niewykonalne. Inspektor ds. podatków pani Lidia Zubrycka wypisuje rocznie około 4 tysięcy decyzji podatkowych. 5% to około 200 gospodarstw rolników. Aby je skontrolować musiałby być to tego powołany specjalny organ kontrolujący zajmujący się tylko i wyłącznie kontrolą, co znaczyłoby powiększanie administracji. Wobec tego zaproponowaliśmy w tej uchwale, by wykreślić zapis mówiący o kontroli 5% podatników. Nie znaczy to, że wycofujemy się z kontroli oświadczeń podatkowych. Ograniczymy się do kontroli tam, gdzie uznamy, że jest ona niezbędna i gdzie będą jakieś nieścisłości. Do zakresu obowiązków Inspektor Ireny Smoktunowicz wprowadziłem sprawdzanie zgodności deklaracji w sprawie podatków od nieruchomości z ewidencją gruntów. Ale nie jest to sensu stricte kontrola, ponieważ, aby przeprowadzić kontrolę muszę wydać postanowienie, dać uzasadnienie, powołać komisję itd. Dopóki ten zapis będzie funkcjonował wprowadzi to pewien bałagan organizacyjny. Proponuję ten zapis skreślić.
Radny Jerzy Sakowski powiedział, że mogą wyniknąć problemy, gdy ten zapis pozostanie, a nie będzie przeprowadzana kontrola 5% podatników. Zaproponował umieszczenie zapisu „w zależności od potrzeb”.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska zaproponowała dodać zapis „w razie stwierdzenia nieścisłości”.
Wójt odpowiedział, że kontrole będą kontynuowane w miarę potrzeb i możliwości oraz gdy zauważone zostaną jakieś nieścisłości. Zaproponował, aby nie wprowadzać zmian do projektu uchwały, a kierować się powyższym zapisem w protokole.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XVII/121/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości stanowi załącznik Nr 15 do protokołu.
- w sprawie budżetu gminy na 2005 rok.
Przewodniczący Rady powiedział, że nad oceną projektu budżetu pracowały poszczególne komisje. Przeczytał opinie poszczególnych komisji w tej sprawie. Wszystkie komisje zaopiniowały pozytywnie projekt budżetu na 2005 rok.
Radny Jerzy Sakowski powiedział, że w budżecie zaplanowanych jest sporo projektów wodociągowych, które ważne będą dwa lata. Znając sytuację finansową Gminy, może się nie udać zrealizować tych inwestycji w ciągu dwóch lat. Czy projekty stracą wówczas ważność i znowu trzeba będzie wydawać pieniądze na ich przygotowanie?
Wójt odpowiedział, że projektów powinniśmy mieć jak najwięcej. Zatwierdzenie takiego projektu jest bardzo czasochłonne. Jeżeli pojawia się okazja na sięgnięcie po dofinansowanie, a nie ma przygotowanego projektu, to życie nas nauczyło, że nie zdążymy go przygotować do czasu złożenia wniosku. Projekt po upływie dwóch lat traci ważność. Nie ma konieczności robienia nowego projektu. Stawia się wówczas dotychczasowy projekt ponownie pod ocenę Zespołu Uzgadniania Danych, który przedłuża ważność projektu na dalsze dwa lata. Koszt przedłużenia ważności jest nieporównywalny do kosztu przygotowania projektu. Drugim sposobem przedłużenia ważności projektu jest rozpoczęcie inwestycji i wpisanie wykonanego zadania do dziennika budowy.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Uchwała Nr XVII/122/04 Rady Gminy Narew z dnia 8 marca 2005 roku w sprawie budżetu gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 16 do protokołu.
Ad. 8.
Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów przedstawiła plan pracy komisji na 2005 rok. Zgłosiła następujące zmiany:
· w kwartale III pkt. 2 będzie brzmiał: „Sprawozdanie półroczne z funkcjonowania GBP i NOK”,
· w kwartale III pkt. 3 będzie brzmiał: „Sprawozdanie półroczne z funkcjonowania oświaty w Gminie”
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gminy przedstawiła plan pracy komisji na 2005 rok. Zgłosiła następujące zmiany:
· w kwartale II dodać pkt. 3 w brzmieniu: „Turystyka i agroturystyka – Konkurs na najlepsze gospodarstwo”,
· w kwartale IV dodać pkt. 5 w brzmieniu: „Podsumowanie konkursu na najlepsze gospodarstwo”
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zatwierdzenie planów komisji wraz z proponowanymi zmianami.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem planów głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Plan pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2005 rok stanowi załącznik Nr 17 do oryginału protokołu.
Plan pracy Komisji Rozwoju Gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 18 do oryginału protokołu.
Wójt podziękował Radzie za inicjatywę w sprawie ogłoszenia konkursu na najładniejsze gospodarstwo i zaproponował, aby wyasygnować ze środków na funkcjonowanie Rady Gminy kwotę na nagrodę i nazwać ją „Nagrodą Rady Gminy”.
Radni nie zgłosili sprzeciwu.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił planu pracy Rady Gminy Narew na 2005 rok. Zaproponował następujące zmiany
· w II kwartale w pkt 4 „Turystyka i agroturystyka na terenie Gminy Narew” dodać „ogłoszenie konkursu na najładniejszą zagrodę”,
· w IV kwartale dodać pkt 7 „Podsumowanie konkursu na najładniejszą zagrodę”.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zatwierdzenie planu pracy rady wraz z proponowanymi zmianami.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem planu głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Plan pracy Rady Gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 19 do oryginału protokołu.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który poinformował, że przedstawiciele Gminy byli w Warszawie przed Komisja Regulacyjną MSWiA do spraw Polskiego Prawosławnego Kościoła Autokefalicznego. Gmina była w posiadaniu 1,5 ha ziemi, która kiedyś należała do Parafii Prawosławnej w Łosince. Parafia zrezygnowała z działki Nr 231 o pow. 95 arów, na której zlokalizowana jest oczyszczalnia ścieków, a w zamian otrzymała działkę Nr 321 o pow. 0,58 ha. 1,5 ha ziemi należące do Gminy zostało protokólarnie przekazane Parafii z zaznaczeniem, że decyzja ta wymaga zatwierdzenia przez Wysoką Radę.
Przewodniczący Rady zapytał o działkę po byłym kółku rolniczym w Łosince.
Wójt odpowiedział, że wartość budynków na tej działce przewyższa wartość ziemi. Wobec tego, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, pierwszeństwo nabycia ma właściciel nakładów. Komisja Regulacyjna stanęła na stanowisku, że przekazuje tę działkę dla Parafii, od której właściciel budynków może ubiegać się o wykup ziemi.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zatwierdzenie ugody zawartej między Parafią Prawosławną w Łosince a Gminą Narew przed Komisją Regulacyjną MSWiA w Warszawie.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za zatwierdzeniem ugody głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.
Kopia ugody stanowi załącznik Nr 20 do oryginału protokołu.
Ad. 11.
Wójt powiedział, że odpowiedzi na zapytania Komisji zostały skierowane do Przewodniczących Komisji.
W sprawie zapytania Komisji Budżetu i Finansów w sprawie dalszego funkcjonowania Szkoły Filialnej w Łosince Wójt odpowiedział, że 28 lutego upłynął czas zgłaszania wniosków o likwidację szkół. Powiedział, że chce przeprowadzić tę sprawę w sposób jak najmniej bolesny. Budynek jest gminny. Mieści się tam Ośrodek Zdrowia i z tego powodu po likwidacji szkoły budynek trzeba będzie nadal ogrzewać. Ponadto chcemy wspólnie z OSP Łosinka zająć się powiększeniem garażu w tym budynku, aby garażować tam samochód strażacki. Będzie to korzystne z tego powodu, że nie trzeba będzie ogrzewać, tak jak dotychczas, innego pomieszczenia. Pozostałe pomieszczenia chcemy zaadaptować na bibliotekę. Zaproponował, aby udać się do Łosinki i porozmawiać z mieszkańcami i rodzicami na temat likwidacji szkoły, aby każdy mógł przedstawić swoje argumenty.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska zaproponowała, by wpisać do planu pracy rady „Konsultacje społeczne z mieszkańcami wsi Łosinka w sprawie Szkoły Filialnej”.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie zmiany planu pracy Rady Gminy.
W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za przyjęciem zmiany głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.
Przewodniczący Rady odczytał pismo z Zarządu Dróg Powiatowych będące odpowiedzią na interpelację Radnego Mikołaja Kondraciuka. Pismo stanowi załącznik Nr 21 do oryginału protokołu.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Dyrektorowi NOK, który odpowiedział na interpelację Radnej Haliny Turbaczewskiej zgłoszoną na poprzedniej XVI Sesji Rady Gminy, która brzmiała: „Co robi NOK, by zagospodarować czas wolny dzieci i młodzieży?” Powiedział, że odpowiedź powinna paść w grudniu. Budżet NOK jest tak skonstruowany, że mamy środki na wynagrodzenia i na pochodne. Na działalność kulturalną musimy zapracować w Hotelu. Nie mniej, stałe, cykliczne imprezy, jak Koncert Muzyki Chrześcijańskiej, Dzień Białoruski, Dni Narwi połączone z Turniejem Gmin, Koncert Muzyki Ukraińskiej oraz mnóstwo imprez sportowo – rekreacyjnych na pewno będą. Są ogromne trudności, bowiem Hotel pracuje całą dobę. Mam trzech pracowników: jeżeli jeden z nich idzie na urlop ja go zastępuję. Łącznie z moim urlopem jestem cztery miesiące wyłączony z pracy. Styczeń i luty Hotel kończy z kwotą ponad 10 tysięcy obrotu.
Radna Halina Turbaczewska poprosiła, aby informacje o organizowanych imprezach były wywieszane na tablicy ogłoszeń. Było zaproszenie do Hajnówki na podnoszenie sztangi i młodzież pojechała. Dlaczego u nas nie można czegoś takiego zrobić?
Dyrektor odpowiedział, że zainteresowana młodzież wie o wyjazdach i imprezach. Wywieszanie informacji byłoby tylko marnowaniem tuszu. Co do organizowania takich przedsięwzięć to NOK ma ograniczone możliwości lokalowe. „Rozmawiałem ze strażakami w sprawie korzystania z ich budynku. Już ćwiczy tam zespół. Planuję wstawienie tam stołu do tenisa, „piłkarzyków”, telewizora kolorowego i udostępnianie dla młodzieży w dniach czwartek i piątek od godz. 16 do 21. Przedstawiciel SANEPID-u poinformował mnie, że nie można łączyć działalności hotelarskiej i kulturalnej. Mimo wszystko w Hotelu jest prowadzona nauka gry na instrumentach, organizujemy w tym tygodniu konkurs muzyczny dla przedszkolaków oraz inne mniejsze imprezy. Natomiast stałej działalności kulturalnej nie możemy prowadzić”.
Wójt powiedział, że NOK robi wiele oprócz cyklicznych, dużych imprez. Brakuje w tym wszystkim stałego programu działalności. Wójt zasugerował, aby Dyrektor NOK-u podpisał porozumienia ze Szkołą i Strażą Pożarną, które będą określały zasady korzystania z Sal. Powiedział, że planuje na okres letni naprawę kortu tenisowego przy Hotelu. Porozumienie się i zorganizowanie udostępniania pomieszczeń szkolnych dla NOK-u należy do dyrektorów tych jednostek. Prawdą jest, że NOK boryka się z trudnościami finansowymi.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska zasugerowała, aby zastanowić się, czy Gmina musi prowadzić Hotel. Czy nie można zadbać o kort, naprawić go i zorganizować tam np. lodowisko, które byłoby sposobem na zagospodarowanie czasu wolnego dla młodzieży.
Przewodniczący Rady zaproponował zrobienie asfaltowego boiska przy amfiteatrze, na którym będzie można robić lodowisko.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska poprosiła o wyliczenie kosztu utrzymania jednego ucznia w Szkole w Łosince.
Ad. 12.
Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce oraz informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce za 2004 rok złożył młodszy aspirant Mikołaj Laszkiewicz. Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 22 do oryginału protokołu. Poprosił sołtysów o przekazanie mieszkańcom, by zachowywali czujność, bowiem w latach ubiegłych było dużo przestępstw polegających na kradzieży sprzętu rolniczego i bydła.
Podziękował Radzie Gminy za telefon i wyraził przekonanie, że będzie on wpływał na poprawę bezpieczeństwa w Gminie.
Dzielnicowy Eugeniusz Tomaszuk złożył życzenia wszystkim paniom z okazji Dnia Kobiet. Podziękował za telefon komórkowy.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska zapytała, co ma Policja do zaproponowania w sprawie rozwiązania problemu małolatów, którzy chodzą po ulicach po godzinie 24 i później.
Młodszy aspirant Mikołaj Laszkiewicz odpowiedział, że możliwości postępowania Policji w stosunku do osób nieletnich są bardzo skromne. Policjanci mogą jedynie wysłać informację do rodziców i do Sądu rodzinnego. W wypadku osoby pijanej nie mającej opiekuna w domu Policja może ją odwieźć na Izbę Dziecka do Białegostoku. Wtedy Sąd decyduje o dalszych losach nieletniego.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska zapytała, czy nie potrzeba takiego jednostkowego działania, by rodziców otrzeźwić?
Młodszy aspirant Mikołaj Laszkiewicz odpowiedział, że od 1 stycznia 2005 roku kieruje on pracą dzielnicowych w Gminie Czyże i Narew. Obiecał, że przyjrzy się sytuacji w Narwi, szczególnie w dniach, kiedy odbywają się dyskoteki. Dzielnicowy będzie musiał wiedzieć, kiedy są organizowanie dyskoteki i w tych dniach zostaną zwiększone służby.
Radny Jan Selwestruk poinformował, że zdarzają się sytuacje, gdy do sołtysów przychodzą nieznajome osoby i proszą o postawienie pieczątki sołtysa. Zapytał, czy stawianie pieczątek jest zgodne z prawem.
Wójt odpowiedział, że pieczątką należy posługiwać się zgodnie ze Statutem, który określa, do czego powołane jest sołectwo. Jeżeli przyjeżdża ktoś i prosi o podstemplowanie delegacji też można to zrobić. Natomiast przed postawieniem pieczątki na umowie lub na blankiecie trzeba najpierw sprawdzić czy się jest do tego upoważnionym.
Wójt złożył na ręce obecnych przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji podziękowania dla wszystkich policjantów. Podziękował za współpracę.
Ad. 13.
Wolne wnioski, informacje.
Radny Jerzy Sakowski poruszył sprawę odśnieżania ulic przy głównych drogach w miejscowościach takich jak Narew czy Trześcianka. Chodniki są zaśnieżone i ludzie chodzą ulicą stanowiąc zagrożenie na drodze. Wiele osób nie jest w stanie samodzielnie odśnieżyć chodników ze względu na wiek lub chorobę. Ponadto pług po przejechaniu ponownie nagarnia śnieg na odśnieżony chodnik. Czy nie można byłoby odśnieżyć chodników? Po drugie: corocznie jest wymieniany sprzęt komputerowy w Gminie. Czy można jeden komputer przekazać do świetlicy w Trześciance?
Przewodniczący Rady podziękował za sprawne odśnieżanie oraz poprosił, by pamiętać przy odśnieżaniu o mieszkańcach tzw. kolonii.
Sołtys wsi Podborowisko poprosił, by pamiętać o drodze do drugiej, oddalonej części wsi, bowiem jest ona czasem pomijana przy odśnieżaniu.
Wójt powiedział, by zgłaszać wszelkie problemy w kwestii odśnieżania do Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej UG Narew. Przypomniał, że wystosował apel do mieszkańców z prośbą o odśnieżanie chodników. Gmina chodników nie będzie odśnieżać. Drogi odśnieżają trzy sprzęty własne i jeden wynajęty. Nie jest źle. Już właściwie wygraliśmy z tą śnieżycą. Komputer, jak również telewizor, zostały już jakiś czas temu przekazane do świetlicy w Trześciance.
Sołtys sołectwa Narew – Piaski Henryk Smoktunowicz powiedział, że dobrze, że ruszy budowa kanalizacji, ale źle, że każdy będzie się sam podłączał, bo jeden się podłączy, a inny nie i będzie nadal zanieczyszczał środowisko. Dobrze byłoby, by powstała przy Urzędzie Gminy jakaś brygada, która by robiła tę robotę za jakąś odpłatność.
Wójt odpowiedział, że rozumie obawy ludzi, ale przepisy nie pozwalają mu na uczestniczenie w budowaniu przyłączy. Zaznaczył, że nie odmawia pomocy organizacyjnej przy organizowaniu spotkań z firmami trudniącymi się budową przyłączy. Każdy indywidualnie będzie musiał podpisać umowę z wykonawcą na budowę przyłączy, ale że to nie jest straszne może potwierdzić obecna na Sesji Radna Bożena Pogorzelska, czy sołtys z Białek.
Radna Bożena Zofia Pogorzelska złożyła pismo do Wójta w sprawie budynku poszkolnego w Odrynkach. Kopia pisma stanowi załącznik Nr 23 do oryginału protokołu.
Przewodniczący Rady przypomniał o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych za 2005 rok.
Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej zaprosiła wszystkich obecnych na część artystyczną z okazji Dnia Kobiet.
Radna Pogorzelska poinformowała obecnych o możliwości skorzystania z funduszy unijnych na renowację zabytków (kościołów, cerkwi, zabytkowych budynków). Gmina może skorzystać z tego do 450 tysięcy. Poprosiła o rozpowszechnienie informacji.
Ad. 14.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 13.30.
Protokolant: Joanna Kołnier (podpis nieczytelny) |
Przewodniczący obrad: Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz (podpis nieczytelny)
|
Metryka strony