Protokół Nr XXIII/05

Protokół Nr XXIII/05

 

XXIII Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 17 października 2005 roku w dużej Sali Gminnej Biblioteki Publicznej w Narwi.

Obrady XXIII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 13.30 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Wójta, Sekretarza, Skarbnika Gminy, radnych, radnego powiatowego Stefana Kuczyńskiego, sołtysów oraz zaproszonych gości.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 11 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Kondraciuk Mikołaj, Włodzimierz Dudzicz, Bożena Zofia Pogorzelska. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek Wójta o rozszerzenie porządku obrad o pkt 10 Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych oraz o podjęcie uchwały w sprawie zbycia w formie darowizny nieruchomości gruntowej położonej w obrębie wsi Krzywiec oznaczonej w ewidencji gruntów nr 55. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.

Zapytał czy są inne uwagi lub wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą.

Za przyjęciem porządku głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XXIII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXII Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

- w sprawie przekazania dotacji Parafii Rzymskokatolickiej pw. Wniebowzięcia NMP i Św. Stanisława BM w Narwi;

- w sprawie zbycia w formie darowizny nieruchomości gruntowej położonej w obrębie wsi Krzywiec oznaczonej w ewidencji gruntów nr 55;

- w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Rozstrzygnięcie gminnego konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję i zagrodę.

9.      Wolne wnioski, informacje.

10.  Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.

11.  Konsultacje społeczne w sprawie stworzenia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Regionu Puszczy Białowieskiej w ramach Programu Leader +.

12.  Zamknięcie obrad XXIII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXII Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Przybyła radna Bożena Zofia Pogorzelska, w związku z czym stan obecnych radnych wzrósł do 12.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Poinformował między innymi:

  1. Zablokowane jest gminne składowisko odpadów, bowiem nieczystości przybywa, a nie mamy jeszcze własnej ładowarki.
  2. Odbyły się wybory prezydenckie. W Gminie Narew wygrał w I turze Andrzej Lepper uzyskując 59,69% głosów.
  3. Odbyło się zebranie w Koźlikach. Wójt poprosił sołtysów, aby organizowali spotkania mieszkańców z władzami samorządowymi, ponieważ wiele problemów można wspólnie rozwiązać. Przy okazji będzie można wręczyć dyplomy I Edycji Konkursu na najestetyczniej urządzoną posesję i zagrodę.
  4. 18 października odbędzie się kontrola kopalni odkrywkowej, a w dniach 19-20 Podlaski Urząd Wojewódzki będzie kontrolował inwestycję budowy kanalizacji w Narwi.
  5. Chcemy ustalić zasady podłączania się do kanalizacji, aby było to robione prawidłowo i fachowo, co zabezpieczy nas wszystkich przed późniejszymi nieprzyjemnymi konsekwencjami.
  6. Podpisaliśmy umowę dotacji w wysokości 100 tys. zł na remont kościoła w Narwi, Przygotowaliśmy tekst porozumienia z Parafią, w którym określamy zadania obu stron.
  7. Problemem jest utylizacja padłych zwierząt. Zgłaszał się do mnie przedstawiciel firmy utylizacyjnej, który oferował odbiór zwierzęcia od rolnika po niższej cenie, w sytuacji gdy gmina podpisze porozumienie z tą firma i zobowiąże się do comiesięcznego wpłacania na jej konto 800 zł. Jest to zbyt duży koszt i nie ma gwarancji, że rolnicy będą oddawać padłe zwierzęta do utylizacji.
  8. Z rezerwy finansowej budżetu państwa przygotowana jest dotacja w wysokości 25 tys. na jednostkę OSP w Narwi pod warunkiem, że Gmina Narew wyłoży ze swojego budżetu 10 tys. zł. Wyraziłem na to wstępną zgodę.

Ad. 5.

            Radny Jan Selwestruk zapytał radnego powiatu Stefana Kuczyńskiego jak przedstawia się sprawa utylizacji padłych zwierząt w powiecie.

Radny odpowiedział, że Rada Powiatu w ogóle nie zajmowała się tym tematem.

Witalis Gromotowicz zapytał Wójta, w jaki sposób będą zalewane dziury na drodze osiedlowej.

Wójt odpowiedział, że firma „Dalba” weszła w porozumienie z firmą „Maxbud” i chce w tym roku wyasfaltować wszystkie wyłomy.

Radna Bożena Pogorzelska zapytała radnego powiatu Stefana Kuczyńskiego na kiedy planowana jest sesja rady powiatu w sprawie budżetu na 2006 rok oraz czy planowana jest modernizacja drogi żwirowej do Odrynek.

Stefan Kuczyński odpowiedział, że sesja budżetowa planowana jest na grudzień. Jeżeli będą fundusze to remont drogi będzie przeprowadzony w następnym roku. Dodał, że jest jedynym radnym powiatowym reprezentującym teren Gminy Narew i jego głos jest słaby.

 

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

 

-        w sprawie przekazania dotacji Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Wniebowzięcia NMP i Św. Stanisława w Narwi.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że podjęcie uchwały umożliwi umieszczenie w budżecie zapisu o przekazaniu środków na określony w uchwale cel.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXIII/151/05 Rady Gminy Narew z dnia 17 października 2005 roku w sprawie przekazania dotacji Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Wniebowzięcia NMP i Św. Stanisława w Narwi stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

-        w sprawie zbycia w formie darowizny nieruchomości gruntowej w obrębie wsi Krzywiec oznaczonej w ewidencji gruntów nr 55.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że zwrócił się do niego ks. Aleksy Kulik – Dyrektor Diecezjalnego Ośrodka Kultury „Światłość” w Krzywcu – o nieodpłatne przekazanie działki nr 55, co umożliwiłoby poszerzenie terenu Ośrodka i wybudowanie tam kaplicy. Podanie Dyrektora DOK stanowi załącznik Nr 4 do oryginału protokołu.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, czy Ośrodek robi coś dla młodzieży.

Wójt odpowiedział, że są tam organizowane kolonie, obozy oraz nabożeństwa i zjazdy duchowieństwa Diecezji Warszawsko – Bielskiej. Są tam również boiska sportowe.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 8 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 4.

Uchwała Nr XXIII/152/05 Rady Gminy Narew z dnia 17 października 2005 roku w sprawie zbycia w formie darowizny nieruchomości gruntowej w obrębie wsi Krzywiec oznaczonej w ewidencji gruntów nr 55 stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która powiedziała, że uchwała przewiduje zwiększenie dochodów o 13 179 zł. Budżet po zmianach zamknie się po stronie dochodów kwotą 8 457 605,00 a po stronie wydatków 9 607 634,00. Niedobór budżetowy w wysokości 1 150 029,00 zostanie pokryty pożyczką w wysokości 652 970,00; nadwyżką budżetową – 483 579,00 i wolnymi środkami – 13 480,00.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XXII/150/05 Rady Gminy Narew z dnia 17 października 2005 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

 

Ad. 7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostały udzielone na bieżąco i znajdują się w pkt. 5 protokołu.

 

Ad. 8.

Wójt powiedział, że Komisja Konkursowa postanowiła nagrodzić osoby, które oficjalnie zgłosiły swój udział w konkursie. Inne posesje Komisja odwiedziła z własnej inicjatywy i uhonorowała ich właścicieli dyplomami.

Komisja Konkursowa wręczyła nagrody rzeczowe oraz dyplomy Państwu Zenaidzie i Piotrowi Iwaniukom, Annie i Witalisowi Jakoniukom, Lenie i Janowi Androsiuk, Hannie i Michałowi Filianowiczom oraz Panu Marianowi Świeckiemu.

Zenaida Iwaniuk i Anna Jakoniuk w imieniu nagrodzonych podziękowały Wójtowi i Radzie Gminy Narew za zorganizowanie konkursu.

 

Ad. 9.

Przewodniczący przeczytał pismo mieszkańca Gminy Narew zawierające prośbę o wyasfaltowanie odcinka drogi w Tyniewiczach Małych. Pismo stanowi załącznik Nr 7 do oryginału protokołu.

Wójt powiedział, że radni powinni rozważyć ten wniosek przy ustalaniu kolejności wykonywania zadań inwestycyjnych.

Przewodniczący przeczytał pismo od Senatora Sergiusza Plewy z podziękowaniami za współpracę. Pismo stanowi załącznik Nr 8 do oryginału protokołu.

Wójt powiedział, że uchwałą Nr XXVII/189/02 z dnia 10 września 2002r. w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków (zm. uchwałą Nr VII/46/03) został przyjęty regulamin, który pasuje do obecnych warunków wynikających z budowy kanalizacji w Narwi. Wójt poprosił Radę o wystawienie upoważnienia do posługiwania się przez samorząd tym regulaminem w odniesieniu do osób chcących podłączyć swoje gospodarstwo do kanalizacji.

Walentyna Timofiejuk powiedziała, że najpierw radni powinni zapoznać się z tym regulaminem.

Wójt odpowiedział, że uchwała w sprawie regulaminu została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i ciągle obowiązuje. W założeniu uchwała określa warunki przyłączania do sieci oraz prawa i obowiązki eksploatującego wodociągi i kanalizację sanitarną na terenie Gminy Narew Gospodarstwa Pomocniczego przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych Eksploatacja Wodociągów. Zamierzeniem Wójta jest, by uchwała obejmowała również samorząd.

Radni wyrazili poprzez aklamację zgodę na tymczasowe posługiwanie się regulaminem.

Radny Michał Andrzejuk – Sawicki zgłosił potrzebę nawożenia żwiru na drogę do Podborowiska.

Radna Bożena Pogorzelska poprosiła o wysłanie równarki na drogę do Odrynek przez Bruszkowszczyznę, ponieważ po budowie wodociągu na nawierzchni drogi pozostał miękki piasek, co utrudnia przejazd po tej drodze.

Wójt odpowiedział, że sprzęt gminny będzie wysłany w te miejsca.

Radny Jan Selwestruk powiedział, że konieczne jest karczowanie drogi Kaczały – Doratynka.

Wójt odpowiedział, że jest tam trudna sytuacja, ponieważ przepisy ochrony środowiska nie pozwalają na opryskiwanie tych krzaków środkiem chemicznym. Po przejściu równarki zarośla jeszcze bardziej się rozmnożyły. Konieczne jest wyrąbywanie. W urzędzie zatrudnionych jest trzech pracowników interwencyjnych, którzy wykonują ściśle określone zadania i nie ma obecnie osób, które można byłoby skierować do wycinania krzaków.

Wójt dodał, że rozważa zatrudnienie na stałe pracownika do obsługi sprzętu ciężkiego.

 

Ad. 10.

Informacje o złożonych oświadczeniach majątkowych Przewodniczący Rady oraz Wójt. Złożone informacje stanowią załączniki Nr 9 i 10 do oryginału protokołu.

 

Ad. 11.

W konsultacjach społecznych w sprawie stworzenia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Regionu Puszczy Białowieskiej w ramach Programu Leader + uczestniczyli, obok Wójta, radnych i sołtysów, mieszkańcy gminy Narew reprezentujący sektor społeczny, prywatny i publiczny, a także Włodzimierz Pietroczuk – Starosta Powiatu Hajnowskiego, Walentyna Gorbacz (Starostwo Powiatowe w Hajnówce), Nela Szczuka (etnolog), Grażyna i Stefan Jakimiuk (WWF Polska), Mirosław Stepaniuk (Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia). Zostały przedstawione informacje o projekcie pt. „Kraina Żubra – Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich w Regionie Puszczy Białowieskiej w oparciu o walory przyrodnicze i kulturowe” realizowanego w ramach Schematu I Pilotażowego Programu Leader+. Poinformowano, że celem Schematu I jest tworzenie lokalnego partnerstwa publiczno - prywatnego (Lokalnych Grup Działania - LGD) oraz dokonanie z inicjatywy środowisk lokalnych analizy możliwości rozwojowych terenów wiejskich i opracowanie na tej podstawie zintegrowanych strategii rozwoju obszarów wiejskich (ZSROW).

 

Ad. 12.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 16.00.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

mgr Eugeniusz Dudzicz

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2005-12-13

Data modyfikacji: 2005-12-13

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2005-12-13