Protokół Nr XXV/05

Protokół Nr XXV/05

 

XXV Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 21 grudnia 2005 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ulicy Mickiewicza 101.

Obrady XXV Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 10.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz, który powitał Z-cę Wójta Gminy, Skarbnika Gminy oraz radnych.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 9 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Mirosław Gromotowicz, Bożena Zofia Pogorzelska, Mikołaj Kondraciuk, Michał Andrzejuk-Sawicki (przybył w trakcie sesji), Mikołaj Seliownik (przybył w trakcie sesji). Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Żadnych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad. W głosowaniu wzięło udział 9 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 9 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XXV Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Narew do zaciągnięcia zobowiązania w formie weksla in blanco na zabezpieczenie dotacji ze środków Programu Interreg III A na budowę wodociągu we wsi Soce;

-        w sprawie zaciągnięcia pożyczki z WFOŚiGW w Białymstoku na sfinansowanie dodatkowych robót kanalizacyjnych oraz pożyczki na sfinansowanie udziału własnego przy modernizacji Stacji Uzdatniania Wody.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Zamknięcie obrad XXV Sesji Rady Gminy Narew.

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXIV Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Przybył radny Michał Andrzejuk-Sawicki, wobec czego stan obecnych radnych wzrósł do 10.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Z-ca Wójta Gminy mgr Mariusz Żukowski.

Poinformował między innymi:

  1. Dzisiejsza sesja została zwołana z powodu konieczności podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania w formie weksla „in blanco”. Złożyliśmy wniosek o płatność dotacji na budowę wodociągu w Socach. Żeby otrzymać środki Wójt musi do 30 grudnia podpisać weksel „in blanco”, który stanowi zabezpieczenie wykonania zadania. Niezbędne jest do tego upoważnienie Wójta przez Radę Gminy. Rok temu przyjęta została podobna uchwała upoważniająca Wójta do podpisywania takich właśnie zobowiązań, ale niestety w tym wypadku ta uchwała była niewystarczająca. Inwestycja w Socach dobiegła końca. Budowa przyłączy również. Środki z dotacji powinny wpłynąć na nasze konto z końcem grudnia lub na początku stycznia.
  2. Wczoraj zleciliśmy zakup pługa. Płatność będzie dokonana po nowym roku.
  3. Wykonana została dokumentacja projektowa na wodociągi do Koźlik, Lach, Gorodczyna i Gramotnego. Prawdopodobnie w lutym bądź marcu będzie można składać wnioski o dofinansowanie tych inwestycji.
  4. Koniec roku upływa na wzmożonej pracy nad wnioskami. Jest szansa na otrzymanie dofinansowania na budowę dróg do Ordynek i Grodziska.
  5. Przygotowaliśmy wnioski do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na pożyczki preferencyjne na budowę stacji uzdatniania wody w Narwi oraz kanalizacji. Na te cele można otrzymać pieniądze z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku, nie można natomiast otrzymać na budowę wodociągów i dróg. Chcielibyśmy nie angażować własnych środków w budowę kanalizacji i na udział własny na budowę stacji uzdatniania wody po to by te pieniądze „zwolnić” i przeznaczyć np. na budowę wodociągów czy dróg. Możemy wziąć preferencyjną pożyczkę z możliwością umorzenia jej w 25%.
  6. Podpisaliśmy umowę na dofinansowanie budowy stacji uzdatniania wody. Mamy zagwarantowane 266 tys. EUR. Przygotowaliśmy już dokumentację przetargową i na początku stycznia ogłosimy przetarg, tak, aby w marcu można było wyłonić wykonawcę. Ze względu na wadliwą ustawę dającą wykonawcom prawo składania bezpodstawnych protestów i odwołań procedura przetargowa może się znacznie wydłużyć, a nawet zablokować, doprowadzając do utraty środków z Unii Europejskiej z uwagi na krótki termin rozliczenia, a mianowicie do 30 września 2006 roku. Jest to realne zagrożenie.

 

Przybył radny Mikołaj Seliownik, wobec czego stan obecnych radnych wzrósł do 11.

 

Ad. 5.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy przyjęta już jest pierwsza część kanalizacji.

Z-ca Wójta odpowiedział, że część grawitacyjna kanalizacji jest już przyjęta. Są przyjęte kanały, drogi natomiast nie. Nie jest również przyjęta przepompownia. Odbiór końcowy inwestycji będzie na wiosnę i będziemy się starali przeprowadzić go dokładnie i szczegółowo, wytknąć ewentualne niedociągnięcia. Firma złożyła zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 300 tys. zł, wobec czego będzie się starała dobrze wykonać inwestycję.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy będziemy ponosić dodatkowe koszty za odwadnianie terenu.

Z-ca Wójta odpowiedział, że nie będziemy ponosić takich kosztów. Dodał, że przygotowaliśmy umowę z firmą „Dalba” na wykonanie części robót budowlanych, która nie obejmuje kosztów odwadniania, lecz tylko koszt budowy kanałów i przyłączy.

Radny Witalis Gromotowicz powiedział, że urzędnicy gminni powinni pilnować poprawnego wykonywania inwestycji. Powiedział, że tak też powinno być przy budowie chodnika do urzędu Gminy.

Z-ca Wójta odpowiedział, że w nie ma w urzędzie zatrudnionych fachowców inżynierów budownictwa. Możliwe jest zatrudnianie do każdej nawet najmniejszej inwestycji inspektora nadzoru, ale to są dodatkowe koszty.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, czy pracownicy gminni zajmują się wykaszaniem rowów melioracyjnych.

Z-ca Wójta odpowiedział, że należy to do zadań Gminnej Spółki Wodnej, która jest niezależna od władz gminnych, a nadzór nad nią sprawuje Starostwo Powiatowe.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, czy zakupioną ładowarką czołową można byłoby odśnieżyć odcinki chodnika przy niezamieszkanych posesjach, ponieważ mieszkańcy, w tym dzieci, chodzą po ulicy, co może grozić wypadkami.

Z-ca Wójta odpowiedział, że prawdopodobnie trzeba tak będzie zrobić. Przypomniał, że odśnieżanie chodnika należy do obowiązków właściciela posesji.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że należy egzekwować odśnieżanie, np. poprzez wysyłanie pism do właścicieli nie wywiązujących się z tego obowiązku.

Radny Witalis Gromotowicz zapytał, ile wynosi cena pługa.

Z-ca Wójta odpowiedział, że nie mamy jeszcze umowy.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że w związku z dużym niewykorzystaniem funduszy unijnych, należałoby przygotować projekty na asfaltowanie ulic po zbudowaniu kanalizacji.

Z-ca Wójta wyjaśnił, że podawane w mediach informacje o wykorzystaniu 4% środków unijnych jest niezgodne z prawdą. Zakontraktowanych środków, czyli tych, na które podpisane są umowy jest ponad 60%. 4% to są środki wypłacone, a zakontraktowanych jest dużo więcej. Najwięcej pieniędzy unijnych biorą Gminy i tutaj wręcz tych środków brakuje. Pieniądze unijne nie są „w jednym worku”, lecz są „poszufladkowane”. Środki z szufladki dla gmin są wykorzystane w 100%. Odnośnie propozycji radnego Jerzego Sakowskiego powiedział, że najważniejsze jest obecnie wybudowanie wodociągów. Przyjdzie czas na drogi i najlepiej będzie je modernizować kompleksowo. Należy ponadto pamiętać, że do każdej inwestycji należy włożyć wkład własny.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, dlaczego we wniosku na budowę kanalizacji została ujęta naprawa całej ulicy Bielskiej, a nie ujęta naprawa całej ulicy Mickiewicza.

Z-ca Wójta odpowiedział, że ulica Bielska jest drogą wojewódzką. Gdy w 2000 roku ubiegaliśmy się o pozwolenie na budowę, Zarząd Dróg Wojewódzkich zgodził się na wejście w pas drogowy pod warunkiem, że droga będzie naprawiona na całej szerokości. Bez spełnienia tego warunku nie otrzymalibyśmy pozwolenia na budowę, a tym bardziej dofinansowania. Z uwagi, że modernizacja ulicy Bielskiej była wydatkiem „koniecznym-wymuszonym”, to udało się nam go sfinansować ze środków Unii Europejskiej. Ulica Mickiewicza jest drogą gminną i dlatego nie było możliwe uzyskanie dofinansowania na jej naprawę na całej szerokości.

Radny Witalis Gromotowicz powiedział, że jezdnia na obwodnicy jest nierówna i stwarza zagrożenie wypadkami. Zapytał, kto odpowiada za stan tej drogi.

Z-ca Wójta odpowiedział, że za stan tej drogi odpowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Radny Witalis Gromotowicz powiedział, żeby wystosować pismo w tej sprawie.

 

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zaciągnięcia zobowiązania w formie weksla „in blanco” i określenia wysokości sumy, do której Wójt Gminy Narew może zaciągnąć zobowiązanie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 11 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXV/159/05 Rady Gminy Narew z dnia 21 grudnia 2005 roku w sprawie zaciągnięcia zobowiązania w formie weksla „in blanco” i określenia wysokości sumy, do której Wójt Gminy Narew może zaciągnąć zobowiązanie stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

-        w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach Gminy na 2006 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Z-cy Wójta, który powiedział, że kwota pożyczki na modernizację stacji uzdatniania wody w Narwi jest duża, ponieważ wynika z kosztorysu inwestorskiego, który jest zazwyczaj zawyżony, ale ulegnie ona zmniejszeniu po wyłonieniu wykonawcy.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 11 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.

Uchwała Nr XXV/160/05 Rady Gminy Narew z dnia 21 grudnia 2005 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach Gminy na 2006 rok stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

 

Ad. 7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostały udzielone na bieżąco i znajdują się w pkt 5 protokołu.

 

Ad. 8.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy aktualny jest przetarg na sprzedaż mieszkania w bloku nauczycielskim.

Z-ca Wójta odpowiedział, że nic mu nie wiadomo o odwołaniu przetargu.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że należało zatrzymać to mieszkanie dla nauczyciela, np. dobrego anglisty.

Z-ca Wójta odpowiedział, że nie ma żadnych negatywnych sygnałów od Dyrektor Szkoły o anglistach.

Przewodniczący Rady powiedział, że wszystkie mieszkania w bloku nauczycielskim są wykupione na własność, więc dlaczego jakaś osoba ma korzystać z przywilejów.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że gdyby nauczyciel się sprawdził wtedy można byłoby jemu sprzedać to mieszkanie.

Przewodniczący Rady wystąpił do Rady z propozycją przyznania nagrody dla Wójta. Powiedział, że należy docenić zaangażowanie Wójta w pozyskiwanie środków na inwestycje.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że Rada podniosła już w tym roku znacznie wynagrodzenie Wójta i uważa, że to jest wystarczające.

Radny Michał Andrzejuk-Sawicki powiedział, że gdyby nie opłacało się Wójtowi być Wójtem, to by nie startował w następnych wyborach.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, żeby dać nagrody młodym pracownikom.

Skarbnik powiedziała, że urząd funkcjonuje dzięki wszystkim pracownikom zarówno młodym, jak i starszym.

Radny Witalis Gromotowicz powiedział, że nie można zapominać o starszych pracownikach w wieku przedemerytalnym, ponieważ muszą „nazbierać do koszyczka”.

Z-ca Wójta przypomniał, że dla pracowników nagrody przyznaje Wójt, natomiast dla Wójta – Rada. Powiedział, że chodzi tu bardziej o symboliczne niż o rzeczywiste wynagrodzenie. Zaproponował kwotę 2000 zł.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie propozycją przyznania Wójtowi nagrody w wysokości 2000zł.

W głosowaniu jawnym głosowało 11 radnych. Za przyznaniem nagrody głosowało 5 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 6. W związku z tym propozycja została przyjęta.

Przewodniczący Rady złożył od siebie i w imieniu Wójta życzenia Wesołych Świąt.

 

Ad. 9.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 11.00.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

Przewodniczący Rady

mgr Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Narew

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2006-01-31

Data modyfikacji: 2006-01-31

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2006-01-31