Protokół Nr VII/07

Protokół Nr VII/07

 

VII Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 10 sierpnia 2007 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady VII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 8.30 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powitał wszystkich radnych, wójta Jakuba Sadowskiego, radcę prawnego Eugenię Ostapczuk, obecnych sołtysów, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wszystkich zebranych.

Następnie Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 14 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu. (Spóźnił się radny Leszek Gołowaczyk)

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad.

W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad VII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z VI Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie określenia środków z budżetu Gminy Narew planowanych na realizację programów operacyjnych;

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

6.      Interpelacje i zapytania radnych.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Zamknięcie obrad VII Sesji Rady Gminy Narew.

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z VI Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4.

Wójt poinformował między innymi:

Odbył się przetarg na budowę wodociągu. Zgłosiły się trzy firmy. Wygrało przedsiębiorstwo z Bielska Podlaskiego za cenę brutto 316 238zł. Chcemy w budżecie przenieść 40 tys. zł z budowy chodnika na budowę wodociągu.

31 sierpnia wystawiamy na przetarg dużo nieruchomości, więc będą wpływy do budżetu.

27 lipca byłem w Warszawie na zaproszenie Ministra Środowiska w związku z powstaniem projektu ustawy o przekształceniu Puszczy Białowieskiej w Park Narodowy. Otulina parku sięgałaby wg projektu aż do mostu w Narwi. Budżet państwa zobowiązuje się wyasygnować kwotę 25 mln zł na infrastrukturę dla gmin objętych programem przekształcenia puszczy. Kwota ta zastąpiłaby wkład własny gmin w pozyskaniu środków unijnych. Łącznie ze środkami unijnymi byłoby to około 190 mln zł. Miałby być powołany 5-osobowy zespół doradców, który będzie zajmował się pisaniem wniosków dla gmin. W projekcie ustawy jest zapis „stworzenie podstaw do zrównoważonego rozwoju gmin”, lecz brakuje doprecyzowania: „poprzez zapewnienie środków unijnych i budżetowych w kwocie …”. Wójtowie negatywnie ocenili projekt ustawy.

Podpisałem wczoraj umowę z firmą „Struga” z Bociek na odbiór padłych zwierząt. Będziemy co miesiąc płacić 500 zł, ale każdy rolnik będzie mógł do tej firmy oddać padłe zwierzę.

 

Ad. 5.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie określenia środków z budżetu Gminy Narew planowanych na realizację programów operacyjnych.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który powiedział, że będziemy chcieli odzyskać pieniądze przeznaczone na budowę wodociągu, ponieważ programy pomocowe przewidują taką możliwość. W tym roku kończy się ważność projektu technicznego drogi Gorędy – Bruszkowszczyzna – Ordynki, dlatego trzeba ją zacząć robić. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska ma środki na modernizację budynków. Dolna granica to 5 mln euro, dlatego wniosek składa Stowarzyszenie Gmin Górnej Narwi. W ramach tego wniosku chcielibyśmy przeprowadzić termomodernizację budynku szkoły, urzędu gminy i zajazdu. Podpisaliśmy już umowę z audytorem i przygotujemy zgłoszenie do końca sierpnia.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy w związku z tym, że nie ma środków nie będzie robiona droga do Ordynek.

Wójt odpowiedział, że przynajmniej krótki odcinek musi być zrobiony, aby wydłużyć na 2 lata ważność projektu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VII/45/07 Rady Gminy Narew z dnia 10 sierpnia 2007 roku w sprawie określenia środków z budżetu Gminy Narew planowanych na realizację programów operacyjnych stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

 

Przybył radny Leszek Gołowaczyk, w związku z czym liczba obecnych radnych wzrosła do 15.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi, który wyjaśnił, że za duże dochody były zaplanowane za ścieki, dlatego należy je obniżyć o 25 tys. zł. Ponadto chcemy przenieść 40 tys. zł z budowy chodnika na budowę wodociągu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr VII/46/07 Rady Gminy Narew z dnia 10 sierpnia 2007 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

Ad. 6.

Radny Leszek Gołowaczyk zgłosił potrzebę umieszczenia pojemnika na opady stałe przy szkole w Tyniewiczach Dużych, ponieważ po różnych imprezach śmieci są wyrzucane do pojemnika betonowego, ale nikt go nie opróżnia.

Radny Jan Selwestruk poprosił o informacje o firmach odbierających śmieci.

Radny Leszek Gołowaczyk powiedział, że młodzież wsi Tyniewicze Duże składa do Wójta podanie o zagospodarowanie klubu w Tyniewiczach Dużych.

Radny Mirosław Szelengowicz zapytał, czy są jakieś nowe informacje odnośnie kursów autobusów na trasie przez Ogrodniki.

Radny Jarosław Kiryłowicz zapytał, czy nagroda „Gazety Prawnej” jest dla samorządu, czy dla gminy.

Radny Mirosław Szelengowicz powiedział, że otrzymuje telefony od sołtysów z sąsiednich gmin z pytaniem, czy to prawda, że każda wieś w naszej gminie otrzymała z Unii Europejskiej 50 tys. zł na swoje potrzeby.

Radny Jan Kononiuk zgłosił potrzebę interwencji w zarządzie dróg w sprawie zakrzaczenia skrzyżowań.

Radny Jerzy Sakowski zgłosił potrzebę wyrównania drogi powiatowej przy Ordynkach.

Radny Jan Selwestruk poinformował, że na drodze z Doratynki do Kaczał jest pełno wody.

 

Ad. 7.

Wójt udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Na interpelację radnego Jana Selwestruka: Zostanie przygotowany spis firm zajmujących się odbiorem odpadów i przekazany będzie radnym i sołtysom. Każdy indywidualnie musi podjąć decyzję z usług jakiej firmy będzie korzystał.

Na interpelację radnego Leszka Gołowaczyka: Jeżeli znajdzie się grupa odpowiedzialnych osób, która weźmie na siebie materialną odpowiedzialność za klub, to zostanie on przekazany. Rada może upoważnić Wójta do rozwiązania dotychczasowej umowy dzierżawy i przekazania klubu. Przewodniczący poddał pod głosowanie upoważnienie dla Wójta. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za udzieleniem upoważnienia głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Na interpelację radnego Mirosława Szelengowicza: Bardzo ostro interweniujemy w tych sprawach, ponieważ wycofywane są ostatnie autobusy. Ludzie nie mają możliwości dojechać do lekarza. Firma Connex z Bielska Podlaskiego jest w stanie uruchomić autobus w godzinach, w których do szkoły dojeżdżają dzieci. Wtedy można byłoby wycofać gminne autobusy, a zakupić bilety dla dzieci. Wszystkie rozwiązania mają swoje zalety i wady.

Na interpelację radnego Jarosława Kiryłowicza: Nagroda jest dla gminy. Trudno udzielić odpowiedzi na ile zasłużył samorząd, a na ile inne firmy. Wiadomym jest, że wnioski pisała też firma „Pronar”. Ilościowo natomiast najwięcej wniosków złożył samorząd.

Na interpelację radnego Mirosława Szelengowicza: Nic na ten temat nie wiadomo.

Na interpelację radnego Jana Kononiuka: Sprawa zostanie załatwiona.

Na interpelację radnego Jerzego Sakowskiego Przewodniczący Rady odpowiedział, że wystąpił z pismem do Zarządu Dróg Powiatowych o równanie wszystkich dróg powiatowych.

Na interpelację radnego Jana Selwestruka Przewodniczący Rady odpowiedział, że ta sprawa zostanie wyjaśniona z Kierownikiem Melioracji Wodnych.

 

Ad. 8.

Przewodniczący przeczytał podziękowanie za wsparcie finansowe przy realizacji Międzynarodowego Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej. Pismo stanowi załącznik Nr 4 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Wójta Gminy Narew będące odpowiedzią na pismo PKS Connex Bielsk Podlaski informujące o zawieszeniu kursów autobusów. Pismo stanowi załącznik Nr 5 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przedstawił zestawienie wkładu sponsorów na działalność LKS ISKRA Narew w 2006r. oraz zestawienie modernizacji stadionu w Narwi przez firmy i społeczeństwo Gminy. Pismo stanowi załącznik Nr 6 do oryginału protokołu. Wójt dodał, że prawo zabrania dla gmin finansowania stowarzyszeń. Gmina pomaga w inny sposób, np. poprzez dofinansowanie remontu stadionu, zakup obuwia lub opłacenie sędziów. Dopóki LKS Iskra nie znajdzie dużego sponsora to nie ma szans na utrzymanie czwartoligowej drużyny.

Przewodniczący przeczytał informację Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce o zlikwidowaniu wyrwy na drodze powiatowej Nr 1625 we wsi Gorodzisko. Pismo stanowi załącznik Nr 7 do oryginału protokołu. Przewodniczący Rady dodał, że do Kierownika Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce można indywidualnie zgłaszać uwagi bez konieczności czekania na sesję rady gminy.

Sołtys wsi Tyniewicze Duże Irena Pietryszyk zapytała, czy w związku z wymianą dowodów osobistych w urzędzie będzie fotograf.

Kierownik USC Lilla Chilimoniuk poinformowała, że na dzień 9 sierpnia nie jest jeszcze złożonych 1066 wniosków, co stanowi około 1/3 naszych mieszkańców. Jest możliwość zrobienia zdjęć na miejscu, np. w świetlicach wiejskich. Poprosiła sołtysów, aby do 16 sierpnia zebrać listy chętnych. Do osób leżących fotograf dojedzie do domu. Koszt zdjęć: 20 zł, do osób leżących – 25 zł.

 

Ad. 9.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 9.30.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Narew

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2007-09-28

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2007-10-26

Data modyfikacji: 2007-10-26

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2007-10-26