Protokół Nr XXXVII/10

Protokół Nr XXXVII/10

Ad. 1. Otwarcie obrad.

XXXVII Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 14 października 2010 roku w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XXXVII Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz.8.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz, który powitał wszystkich zebranych.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 13 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Leszek Gołowaczyk, Jarosław Kiryłowicz. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

 

Ad. 2. Ustalenie porządku dziennego.

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek o zmianę porządku obrad. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad XXXVII Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXXVI Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok;

-        w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegajacy się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Narew;

-        w sprawie herbu, flagi i pieczęci Gminy Narew.

6.      Interpelacje i zapytania radnych.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Zamknięcie obrad XXXVII Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXXVI Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4. Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

Wójt poinformował między innymi:

„Rozstrzygnęliśmy przetarg na remont wnętrza świetlicy w Łosince kwotą 67 710zł. Jest już podpisana umowa.

Dalej remontujemy drogi zarówno emulsyjne jak i żwirowe.

Powołana jest już Gminna Komisja Wyborcza. Ruszyła realizacja kalendarza wyborczego. Gmina realizuje swoje obowiązki.

Muzeum Kultury Białoruskiej i Narwiański Ośrodek Kultury zorganizowały festyn w Trześciance, który był bardzo udany.

Byłem na spotkaniu w Nowej Woli, gdzie powstało hospicjum dla ludzi chorych. Jest ono nietypowe, ponieważ nie będzie przyjmowało pacjentów do siebie, tylko leczyło ich w domach w obrębie 40 kilometrów. Gminę Narew obejmuje w całości. Przyjrzałem się kadrze tego hospicjum. Jego szefem jest lekarz pochodzący z Krakowa, a praktykę odbywał w klinice onkologicznej w Warszawie. Poza nim jest jeszcze czterech lekarzy. W ośrodku generalnie nastawiają się na rehabilitację. Poszukują kontaktów do współpracy.

Braliśmy udział w święcie 85 rocznicy powstania Straży Pożarnej w Kleszczelach. Pogratulowałem w imieniu nas wszystkich i powiedziałem, że jesteśmy dumni, że jesteśmy jedną wielką rodziną strażacką w powiecie, ponieważ jak pokazuje przykład Czech Orlańskich siła jednej gminy jest niczym w porównaniu z żywiołem.

Stworzyły się nowe perspektywy do pozyskania funduszy. Będzie się już tym zajmować nowa ekipa.

Dziękuję za 12 lat współpracy. Zawsze było tak, że pieniędzy była określona ilość, a zadań dużo. Ciągle trzeba było wybierać, a chciałoby się wszystkim pomóc. Dogadywaliśmy się, moim zdaniem, bardzo dobrze.

Ministerstwo Środowiska przyznało nam 1,7 mln zł na różne inwestycje. Odbyła się już sesja Rady Gminy w Narewce. Radni nie zgodzili się na powiększenie Parku, wobec czego tych pieniędzy praktycznie nie ma.”

 

Ad. 5. Podjęcie uchwał:

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.

Skarbnik powiedziała: „Nie wiem, czy życzycie Państwo żebym tę uchwałę omawiała, ponieważ jest to ta sama uchwała, która była podjęta na poprzedniej sesji, tylko z zachowaniem procedury. Była przegłosowana, ale ponieważ nie była dostarczona w terminie, to uchylamy poprzednią i prosimy o podjęcie tej z takimi samymi zmianami jak poprzednio. Czy mam omawiać?”

Radni stwierdzili, że nie ma potrzeby omawiania uchwały.

Radny Jan Selwestruk powiedział: „Odnośnie zadań inwestycyjnych, uzupełnienia oświetlenia ulicznego, to prosiłem Kierownika o uzupełnienie lampy na drodze z Gorodczyna do Koźlik na moście, ponieważ jest tam ciemno.”

Skarbnik powiedziała: „Jedna lampa to nie jest inwestycja.”

Radny Jerzy Sakowski zapytał: „Jakie są zobowiązania krótko- i długoterminowe gminy?”

Skarbnik powiedziała: „Krótkoterminowych praktycznie nie mamy, ponieważ wszystkie faktury są opłacane na bieżąco. Zobowiązania długoterminowe to pożyczki wieloletnie na budowę hydroforni i na budowę kanalizacji, których spłata kończy się w 2017 roku w kwocie ponad 900 tys. zł. W tym roku zaciągnęliśmy pożyczkę na budowę wodociągu w kwocie około 102tys. zł. Na budowę oświetlenia nie wzięliśmy pożyczki, chociaż jest podpisana umowa i ją na pewno weźmiemy w kwocie 501 tys. zł. Nasze zadłużenie w stosunku do dochodów wynosi około 14%. Nie będziemy brali pożyczki na budowę placu zabaw, ponieważ przetarg wyszedł dużo wyższy niż mieliśmy w budżecie. Również nie będziemy brać 20tys. zł na odgazowanie wysypiska śmieci. Na następnej sesji dostosujemy ten plan pożyczek do tych, które będziemy faktycznie zaciągać.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są jeszcze pytania lub uwagi do projektu uchwały. Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XXXVII/215/10 Rady Gminy Narew z dnia 14 października 2010 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

-        w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych na terenie Gminy Narew.

Zastępca Wójta Mariusz Żukowski powiedział: „Chcielibyśmy poprawić podstawę prawną w tej uchwale. W poprzedniej uchwale był „ust. 3” teraz jest „ust. 3a” jest to co innego, a była to pomyłka, błąd pisarski. Proszę o podjecie tej uchwały, a poprzednią uchylamy.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały. Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr XXXVII/216/10 Rady Gminy Narew z dnia 1 października 2010 roku w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych na terenie Gminy Narew stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

 

-        w sprawie herbu, flagi i pieczęci Gminy Narew.

Zastępca Wójta Mariusz Żukowski powiedział: „Chodzi o to, że wczoraj dostaliśmy sygnał z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, że uchwała ta jest prawem miejscowym, a skoro tak, to musi być opublikowana w Dzienniku Urzędowym. W poprzedniej uchwale było napisane, że wchodzi w życie z dniem podjęcia. Jest to jedyna zmiana.”

Przewodniczący Rady zapytał, czy są pytania lub uwagi do projektu uchwały. Pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XXXVII/217/10 Rady Gminy Narew z dnia 14 października 2010 roku w sprawie herbu, flagi i pieczęci Gminy Narew stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

Ad. 6. Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Jerzy Sakowski powiedział: „W miejscowości Saki robiona była instalacja oświetleniowa. Jak się wjeżdża, to oświetlenie jest co piętnaście metrów, a koło sołtysa na przykład nie ma wcale lamp.”

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział: „Prośbą mieszkańców jest, aby ul. Cichą doprowadzić do porządku, podsypać lub dożwirować.”

Radny Jan Selwestruk powiedział: „Dziękuję za poruszenie sprawy drogi powiatowej. Jest taka sytuacja, że ten Pan wozi ponad 300 ton dziennie. Jeżeli powiat nie da rady, a my zarabiamy na tym, więc puśćmy swoją równiarkę i zróbmy. ”

Radny Mirosław Szelengowicz powiedział: „Przekazuję prośbę starszych mieszkańców, których jest coraz więcej, aby w dzień wyborów Wójt uruchomił pomoc w dowożeniu tych ludzi do punktów wyborczych. Są wsie oddalone i tylko dzięki pomocy Gminy ludzie mogą uczestniczyć w wyborach.”

Radny Andrzej Ostaszewski powiedział: „W limicie wydatków na wieloletnie plany inwestycyjne w latach 2010-2012 „Przebudowa ciągu komunikacyjnego ulic Żeromskiego oraz Mickiewicza w miejscowości Narew” zaplanowana jest na rok 2011. Co obejmuje przebudowa ul. Mickiewicza? Co tu będzie robione? „Budowa chodnika przy ul. Mickiewicza w Narwi” jest przeniesione na 2012 rok. Mówione było, że chodnik na ul. Mickiewicza będzie robiony w następnym roku.”

 

Ad.8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Na interpelację Jerzego Sakowskiego Wójt odpowiedział: „Pozostaje mi sprawdzić, jak to jest w projekcie. Jeżeli w projekcie nie ma, to czuję się już bezsilny i trzeba skierować wniosek do mojego następcy.”

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „Robimy tam kawałek ulicy, mamy tam sprzęt, zapisałem to i zrobimy.”

Na interpelację Jana Selwestruk Wójt odpowiedział: „Zainteresuję się tą sprawą. Jest to droga powiatowa.”

Na interpelację Mirosława Szelengowicza Wójt odpowiedział: „Jest to sprawa otwarta. Dysponuję dwoma autobusami. Jest autobus szkolny i nasz dwudziestoosobowy, jest jeszcze dziewięcioosobowy Ford i pięcioosobowy Mercedes. Jeżeli jest taka Państwa wola, to zorganizujemy. Praktykowaliśmy to, ale jak przekazaliśmy dowożenie dzieci PKS-owi Siemiatycze, to nie bardzo mamy sprzęt. Z tym, co mamy możemy zaplanować, aby z tych najbardziej oddalonych miejscowości dowieźć ludzi.”

Zastępca Wójta Mariusz Żukowski powiedział: „Pamiętacie Państwo, że przez szereg lat było dowożenie. Skończyło się w momencie, kiedy przeszło dowożenie. Do tej pory funkcjonowało to tak dobrze, że były już stałe godziny odjazdu. Cztery lata temu konsultowaliśmy dowożenie z Biurem Wyborczym i otrzymaliśmy odpowiedź, że możemy jak najbardziej organizować, tylko pamiętać, aby nie naruszać ciszy wyborczej. Z punktu widzenia prawa wyborczego, nie ma żadnego problemu.”

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie propozycję zorganizowania dowożenia w dniu wyborów.

W głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych. Za głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „Szykowaliśmy to do „schetynówki”. Miał być robiony chodnik i nawierzchnia.”

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Skarbnik odpowiedziała: „Nie wiem, z czego zrobimy ul. Mickiewicza jeżeli nie dostaniemy dofinansowania. Wydatki bieżące są wysokie, a ul. Mickiewicza pociągnie za sobą dużo pieniędzy. Nie wiem, czy się wprowadzi ją do budżetu na 2011 rok.”

Na interpelację Andrzeja Ostaszewskiego Wójt odpowiedział: „To jest prognoza. Dopiero tworząc budżet na 2011 rok możemy o tym rozmawiać.”

 

Ad. 9. Wolne wnioski, informacje

Wójt powiedział: „Podjęliście Państwo uchwałę o nadaniu imienia Gimnazjum w Narwi. Pani Dyrektor ostro wzięła się za organizację uroczystości, która jest zaplanowana na 19 listopada, czyli na dwa dni przed wyborami. Potwierdził swój udział Metropolita Sawa. Będzie dużo przedstawicieli Wojska Polskiego. Dyrektor Sergiusz Martyniuk zadeklarował swoją pomoc. Myślę, że w tym dniu wszyscy spotkamy się na uroczystościach.”

Przewodniczący Rady powiedział: „Są nowe wzory oświadczeń lustracyjnych. Trzeba będzie wypełnić je na nowo.”

Zastępca Wójta Mariusz Żukowski powiedział: „Przedwczoraj byłem na szkoleniu wyborczym, na którym bardzo mocno zwracano uwagę i proszono, aby oświadczenia lustracyjne były wypełnione z wielką dbałością. Tam gdzie jest napisane, że trzeba podkreślić, to należy podkreślić, przekreślić to należy przekreślić. Deklaruję pomoc w formalnym wypełnianiu i mam druki.”

 

Ad. 12. Zamknięcie obrad.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 08.35.

 

Protokolant:

Joanna Majewska

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Majewska

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2010-11-30

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2010-12-02

Data modyfikacji: 2010-12-02

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2010-12-02