Protokół Nr V/07

Protokół Nr V/07

 

V Sesja V kadencji Rady Gminy Narew odbyła się 27 kwietnia 2007 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady V Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 10.00 Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz powitał wszystkich radnych, Wójta Pana Jakuba Sadowskiego, sekretarza, Panią skarbnik, radcę prawnego, przedstawiciela Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce Mikołaja Laszkiewicza, przedstawiciela Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Piotra Dzierżanowskiego, obecnych sołtysów, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wszystkich zebranych.

Następnie Przewodniczący Rady Eugeniusz Dudzicz na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 14 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu. (Spóźnił się radny Jerzy Sakowski)

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek o rozszerzenie porządku obrad w pkt 8
o podjęcie uchwały w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na dofinansowanie kosztów opracowania w 2008 roku dokumentacji technicznej przebudowy dróg powiatowych w ramach projektu „Zwiększenie dostępności obszarów transgranicznych poprzez przebudowę systemu komunikacyjnego Powiatu Hajnowskiego”. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 14 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się – 0.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad V Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z IV Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym w tym omówienie przebudowy chodnika przy ul. Bielskiej w Narwi.

5.      Informacje o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie za 2006 rok.

6.      Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Gminy Narew za 2006r.

7.      Sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za 2006 rok - wystąpienie Wójta Gminy.

8.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy;

-        w sprawie zatwierdzenia planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Narew;

-        w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Województwa Podlaskiego;

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok;

-        w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na dofinansowanie kosztów opracowania w 2008 roku dokumentacji technicznej przebudowy dróg powiatowych w ramach projektu „Zwiększenie dostępności obszarów transgranicznych poprzez przebudowę systemu komunikacyjnego Powiatu Hajnowskiego”.

9.      Interpelacje i zapytania radnych.

10.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

11.  Wolne wnioski, informacje.

12.  Zamknięcie obrad V Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z IV Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Przybył radny Jerzy Sakowski, w związku z czym liczba obecnych radnych wzrosła do 15.

 

Ad. 4.

Wójt poinformował między innymi:

Działania gminy skoncentrowane były na rozliczaniu roku ubiegłego oraz planowaniu zadań na najbliższy okres.

Znaleźliśmy źródło finansowania modernizacji dróg gminnych, a mianowicie Program INTERREG III przy naszym nieznacznym udziale finansowym. Dolna granica dofinansowania wynosi 50 tys. Euro czyli około 193 500 zł, więc aby spełnić ten warunek chcielibyśmy projektem objąć łącznie wszystkie drogi przewidziane pierwotnie na I i II etap. Termin realizacji projektu to maj 2008r. Według szacunków na projekty wszystkich dróg gminnych musielibyśmy wydać 288 tys. zł, z czego z Unii Europejskiej uzyskalibyśmy 216 tys. zł.

Identyczna sytuacja jest z drogami powiatowymi. Powiat chce się ubiegać o dofinansowanie i stąd uchwała wprowadzona na dzisiejszą sesję wnioskiem o rozszerzenie obrad.

Zakupiliśmy samochód wywrotkę STAR 1142 za kwotę brutto 29 280zł.

W okresie międzysesyjnym przystąpiliśmy do dożwirowania dróg w Socach, Łopuchówce, Przybudkach, Podborowisku i Krzywcu oraz częściowo zlikwidowaliśmy dzikie wysypiska w obrębie miejscowości Ancuty, Krzywiec i Makówka. W tej chwili ponownie równamy drogi gminne.

Zakupiliśmy świetlicę w Gorodczynie za kwotę 12 tys. zł. Radny Jan Selwestruk otrzymał jeden z kluczy.

Trwają przygotowania do przedterminowych wyborów do Sejmiku Województwa Podlaskiego oraz do referendum. Gmina tradycyjnie zapewni dojazd, dla tych którzy zechcą głosować.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Z-cy Dyrektora ds. Technicznych Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku Panu Piotrowi Dzierżanowskiemu, który powiedział, że naprawa chodnika na ul. Bielskiej ze względu na wielkość inwestycji i jej koszt zostanie rozłożona na trzy lub cztery lata. Koszt całkowity będzie się kształtował w granicy 600 tys. zł. W tym roku planowany jest do realizacji odcinek o długości około pół kilometra obustronnie. Na ten rok potrzebne jest około 200 tys. zł. Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich wystąpił z propozycją do gminy o współfinansowane inwestycji: 75 tys. w formie gotówkowej, a 25 tys. zł w formie robót rozbiórkowych. Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich wystąpił z wnioskiem do UE na remont całej drogi Nr 685, ale nie uzyskał dofinansowania. Stąd też propozycja współfinasowania z gmin.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy w związku z tym, że w tym roku Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich nie uzyskał dofinansowania z UE to jest to już droga zamknięta.

Piotr Dzierżanowski odpowiedział, że nie.

Wójt podziękował za podjęcie inicjatywy. Powiedział, że na dzisiejszej sesji zapadnie decyzja o przekazaniu dofinansowania. Poprosił o wystąpienie z wnioskiem o wycięcie wierzb między mostem a kościołem, ponieważ są one stare, spróchniałe i mogą zagrażać bezpieczeństwu.

Andrzej Ostaszewski powiedział, że potrzeby jest chodnik na zakręcie od ul. Bielskiej do Ogrodowej.

Piotr Dzierżanowski odpowiedział, że jeżeli nie było tam chodnika, to w tej chwili nie będzie on zrobiony ponieważ planowana jest odbudowa, a nie budowa chodnika.

 

Ad. 5.

            Mikołaj Laszkiewicz powiedział, że Gmina Narew jest gminą spokojną. Większych zdarzeń typu kryminalnego nie odnotowujemy, nie ma też dużo przestępstw drogowych. Na tryb przyśpieszony w sądzie trafiło z Gminy Narew dwie osoby. Jest trochę nieporozumień sąsiedzkich. Dużo kłopotów sprawiała młodzież uczestnicząca w dyskotece: skarżyli się mieszkańcy okolicznych domów, odnotowywane były wypadki drogowe, kradzieże, pobicia. Komenda Policji wystąpiła do inspektora nadzoru budowlanego o sprawdzenie dyskoteki. Inspektor wydał decyzję wstrzymującą prowadzenie dyskoteki. Właściciel nie zastosował się do tej decyzji i nadal prowadzi dyskoteki, w związku z czym policja wystąpiła do sądu grodzkiego. Właściciel został ukarany, zalecenia inspektora wykonane i dyskoteka nadal funkcjonuje. Na razie jest spokojnie. W dniach imprez w tej dyskotece są w Narwi policjanci. Inne imprezy, jak mecze sportowe, na razie też odbywają się spokojnie. Mikołaj Laszkiewicz zaapelował do radnych i sołtysów, aby nie byli obojętni na przejawy czynienia zła i powiadamiali policję pod numerem telefonu 997 lub 112 lub 873 42 00. Dzielnicowy na terenie gminy jest obecny codziennie, ale jest jeden na całą gminę.

            Radna Joanna Krystyna Szafrańska poprosiła o zwiększenie kontroli w Trześciance w związku z wprowadzeniem znaków o ograniczeniu prędkości do 40km/h dla pojazdów ciężarowych.

            Mikołaj Laszkiewicz odpowiedział, że przekaże to dla Kierownika Ruchu Drogowego.

            Mirosław Szelengowicz powiedział, że w wielu sytuacjach zgłoszona policji sprawa zostawała bez odzewu lub policjant przyjeżdżał dopiero po kilku dniach.

            Mikołaj Laszkiewicz powiedział, że policji zależy na dobrej współpracy z mieszkańcami. Powiedział, że ciężko mu odpowiedzieć na zarzuty radnego, ponieważ nie wie jaka to była sprawa: czy poważna, czy błaha, w związku z czym dzielnicowy mógł przyjechać później.

            Wójt powiedział, że od dłuższego czasu Gmina Narew czyni starania o utworzenie posterunku policji w Narwi. Wójt poprosił Mikołaja Laszkiewicza o zasygnalizowanie przełożonym, że odpowiedź Komendanta Wojewódzkiego o utworzeniu posterunku ruchomego i o braku bazy na utworzenie posterunku nie zadowala nas. Zadaniem tego posterunku byłaby szeroko pojęta prewencja. Liczymy, że nowy Komendant Wojewódzki Roman Popow zmieni swój stosunek do tej sprawy. Wójt zaproponował, że ponowi wniosek o utworzenie posterunku policji w Narwi. Wójt powiedział, że współpraca z policją układa się dobrze. Żeby było lepiej to muszą się znaleźć pieniądze na stanowiska w policji w budżecie centralnym.

            Mikołaj Laszkiewicz powiedział, że cieszy go stanowisko Wójta ponieważ głos Wójta i Rady będzie bardziej się liczył niż Komendanta Powiatowego Policji.

            Przewodniczący przeczytał odpowiedź Komendanta Wojewódzkiego Policji na wniosek o utworzenie posterunku policji w Narwi. Pismo stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

Ad. 6.

Zastępca Wójta powiedział, że uchwały podejmowane na sesji są następnie analizowane przez Wójta, który wydaje zarządzenie, w którym określa jakie zadania wynikają z danej uchwały, kto jest osobowo odpowiedzialny za realizację danej uchwały i jaki jest termin jej realizacji. W poprzednim roku zostały podjęte 52 uchwały, z czego duży blok stanowiły uchwały związane z ukonstytuowaniem się organów Rady Gminy. Na każdej sesji podejmowane są również uchwały zmieniające budżet – w 2006 było ich 8. Duży blok uchwał to uchwały dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego. Najwięcej dotyczyło miejscowości Narew. Były podejmowane również uchwały: w sprawie pomocy Gminie Białowieża w związku z pożarem szkoły, przekazujące dotacje dla Powiatu, w sprawie współdziałania z innymi gminami w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Dużą grupę stanowią też uchwały formalnoprawne, których obowiązek podjęcia wynika z przepisów prawa.

 

Ad. 7.

Wójt powiedział, że rok 2006 był najtrudniejszym i zarazem najbardziej owocnym na przestrzeni dwóch ostatnich kadencji. Zrealizowaliśmy bardzo ambitne zadania, które wymagały od nas gruntownej wiedzy na temat funkcjonowania funduszy europejskich, trochę odwagi cywilnej, ogromnego zaangażowania, odpowiedzialności i konsekwencji w postępowaniu. W roku 2006 najważniejsze było dokończenie kanalizacji w Narwi za kwotę 1 870 670 zł. 872 719 zł pochodziły ze środków ZPORR, natomiast 1 004 951zł pochodziło z naszych środków. Przebudowaliśmy stację uzdatniania wody w Narwi za kwotę 1 529 406 zł. W formie dotacji z programu Phare 2003 otrzymaliśmy 1 052 338zł, a środki własne stanowiły 477 067zł. Było to karkołomne zadanie, ponieważ w kwietniu zostały przyznane nam pieniądze i musieliśmy je rozliczyć do września. Równolegle zajęliśmy się rozbudową sieci wodociągowej. Doprowadziliśmy wodę do wsi Koźliki, Lachy, Gorodczyno i Gramotne za kwotę 715 tys. zł ze środków własnych. Korzystanie ze środków unijnych jest obwarowane restrykcyjnymi zasadami zarówno na etapie ubiegania się, realizacji inwestycji jak i rozliczania. Nie popełniliśmy przy tych inwestycjach żadnych błędów. Funkcjonowanie samorządu wiąże się z rozwiązywaniem tysięcy drobnych problemów, na które napotykają mieszkańcy w codziennym życiu. Urząd gminy i jednostki organizacyjne gminy sprawnie realizowały postawione przed nimi zadania, skutecznie rozwiązując napotykane problemy. Zatrudniamy wysoko wykwalifikowaną kadrę zarówno na stanowiskach kierowniczych jak i samodzielnych. Są to osoby rzetelne i pracowite, które stawiają przed sobą ambitnie cele i konsekwentnie zmierzają do ich osiągnięcia. Szkoły funkcjonują bardzo dobrze. Dzięki staraniom Dyrektor Aliny Kononiuk mamy w Narwi szkołę średnią, która jest obsługiwana przez nasz personel dydaktyczny, co świadczy o tym, że jest zdolny do kształcenia na poziomie średnim. Aktywnie funkcjonują NOK i Biblioteka przy skromnym budżecie. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej należycie troszczy się o biednych i potrzebujących. Gospodarka komunalna należycie gospodaruje naszym mieniem w sposób ciągły i nieprzerwany buduje, modernizuje, konserwuje wszelkie obiekty użyteczności publicznej zwracając szczególna uwagę na utrzymanie przejezdności dróg. Systematycznie wymieniamy i powiększamy park maszynowy nie musimy wynajmować sprzętu radzimy sobie własnymi siłami. Urząd jest przyjazny obywatelom i przychodzi z pomocą w różnych sytuacjach, np. przy wypełnianiu wniosków o dopłaty. Wzorowo układała się współpraca z Radą Gminy i sołtysami. Na początku 2006 roku zaciągnęliśmy pożyczkę bankowa, żeby zrealizować inwestycje w kwocie 1 510 967zł. Zrealizowaliśmy w ubiegłym roku inwestycje na łączną kwotę 4 122 085 zł przy czym ponad 2 mln zł pochodziło z dotacji. z pożyczki skorzystaliśmy mniej więcej w 1/3 wysokości czyli 595 152 zł. Mamy nadal budżet w dobrej kondycji i jesteśmy w stanie przyjmować nowe wyzwania.

 

 

 

Ad. 8.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Przewodniczący Rady przedstawił opnie komisji rady na temat sprawozdania z wykonania budżetu wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, uchwałę RIO w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym prze Wójta Gminy Narew sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2006 rok oraz uchwałę RIO w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym prze Komisję Rewizyjną Rady Gminy Narew wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2006 rok. Opinie stanowią załączniki Nr 4 - 9 do protokołu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały z propozycją Wójta.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr V/31/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 kwietnia 2007 roku w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

 

-        w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Narew, obejmującego działki Nr 1538, 1539, 1540 i 1541, położone przy ul. Ogrodowej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wiktorowi Panfilukowi, który powiedział, że zmianą objęte są działki przy ul. Ogrodowej. Są to wąskie działki w rejonie linii energetycznej. Przedtem działki te były przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Właściciel tych działek zamierza budować budynki związane z działalnością gospodarczą. W związku z tym należy dokonać zmiany planu. Zmiana planu polega na zmianie funkcji i dopisaniu różnych obostrzeń związanych z tą funkcją, żeby np. uciążliwość nie wychodziła poza granice działki. Dopisano np., że można przesunąć linię energetyczną, która przechodzi prze środek działki.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr V/32/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 kwietnia 2007 roku w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Narew, obejmującego działki Nr 1538, 1539, 1540 i 1541, położone przy ul. Ogrodowej stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

 

-        w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr V/33/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 kwietnia 2007 roku w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Województwa Podlaskiego stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że od momentu wysłania projektu uchwały do radnych do sesji zaistniała konieczność dokonania dodatkowych zmian w budżecie, które radni otrzymali w formie papierowej. Skarbnik wyjaśniła, że zmiany obejmują: zwiększenie wydatków o 4 tys. zł na zakup nagród w konkursie na najestetyczniej urządzoną posesję i zagrodę, zwiększenie wydatków na przeprowadzenie referendum w sprawie przebiegu obwodnicy Augustowa w kwocie 8228 zł, zwiększenie wydatków na wynagrodzenia obsługi w szkole, zwiększenie dochodów o 8 228 zł z tytułu dotacji na zadania własne na przeprowadzenie referendum w sprawie obwodnicy Augustowa, zwiększenie dochodów z tytułu sprzedaży mienia komunalnego o 28 390 zł.

Radny Andrzej Ostaszewski zapytał, czy w budżecie zostały ujęte środki na przebudowę stadionu dla potrzeb Klubu Sportowego „Iskra”.

Wójt odpowiedział, że gmina nie dotuje Klubu Sportowego, ale pomaga w inny sposób, a mianowicie Narwiański Ośrodek Kultury przejął część jego zadań. Jeżeli chodzi o budowę sanitariatów, to w tej chwili zdania wśród działaczy Klubu są podzielone. Wójt powiedział, że chciałby otrzymać projekt wraz z kosztorysem, potem spotkać się z przedstawicielami Klubu i przedyskutować sprawę.

Przewodniczący zasygnalizował, że należałoby też poszukać środków finansowych na SKS-y.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr V/34/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 kwietnia 2007 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

 

-        w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na dofinansowanie kosztów opracowania w 2008 roku dokumentacji technicznej przebudowy dróg powiatowych w ramach projektu „Zwiększenie dostępności obszarów transgranicznych poprzez przebudowę systemu komunikacyjnego Powiatu Hajnowskiego”.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu powiatowemu Stefanowi Kuczyńskiemu, który powiedział, że inicjatywa tej uchwały wyszyła z Gminy Narew. Przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie deklaracji intencji opracowania w 2008 roku przedsięwzięć w ramach projektu „Zwiększenie dostępności obszarów transgranicznych poprzez przebudowę systemu komunikacyjnego Powiatu Hajnowskiego”. Wyjaśnił, że chodzi o to, żeby zrobić kompleksowo ponad 30 odcinków dróg powiatowych. Taki projekt ma większe szanse na dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Udział naszej gminy to około 30%.

Radny Leszek Gołowaczyk zapytał, jakie będą nawierzchnie tych dróg.

Wójt odpowiedział, że jeszcze nie wiadomo, ponieważ takie informacje będą zawarte w projekcie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Uchwała Nr V/35/07 Rady Gminy Narew z dnia 27 kwietnia 2007 roku w sprawie wyasygnowania środków finansowych z budżetu Gminy Narew na dofinansowanie kosztów opracowania w 2008 roku dokumentacji technicznej przebudowy dróg powiatowych w ramach projektu „Zwiększenie dostępności obszarów transgranicznych poprzez przebudowę systemu komunikacyjnego Powiatu Hajnowskiego” stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

 

Ad. 9.

Radny Mirosław Szelengowicz powiedział, że zgłaszają się do niego mieszkańcy wielu wsi z zapytaniem do kogo należą kompetencje w sprawie kontroli wycinki drzew w lasach państwowych, ich odbioru i przewozu. W tej chwili nie ma odpowiedzialnych za bałagan: gałęzie leżą na drogach, drzewa są składowane na drogach gminnych i powiatowych oraz na działkach prywatnych, kierowcy muszą czekać aż skończy się załadunek ponieważ zablokowana jest droga. Ludzie pytają do kogo iść ze skargą.

Radny Jan Selwestruk zgłosił, że rzeka podmywa teren cerkwi w Koźlikach.

Radny Jerzy Sakowski zgłosił, że część dróg gminnych jest zaoranych. Droga o szerokości 12m jest zaorana do 3m. Na niektórych drogach gminnych, np. w Ogrodnikach są powywalane drzewa.

Radna Joanna Krystyna Szafrańska powiedziała, że mimo, że mamy ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz regulamin utrzymania porządku w Gminie Narew to nadal mamy stosy śmieci. W okolicach Trześcianki jest około 10 nielegalnych wysypisk śmieci. Umieszczone tablice też nie dają efektu. Firmy odbierające śmieci zabiegają o klientów i można z nimi targować się o lepsze warunki. Trześcianka otrzymała trzy kosze, które MPO za darmo opróżnia. 80% mieszkańców wsi ma podpisane umowy z tą samą firmą.

Radny Leszek Gołowaczyk zgłosił potrzebę modernizacji drogi Nr 107159B do Tyniewicz Dużych, aby skierować nią ruch, a odciążyć drogę przez wieś.

Radna Joanna Krystyna Szafrańska zapytała, czy można we wsi Saki powiesić lampy uliczne.

 

Ad. 10.

Wójt udzielił następujących odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

            Na interpelację radnego Leszka Gołowaczyka: Jest to dobry pomysł. Natężenie ruchu jest ogromne. Będziemy pamiętać o tym przy projektowaniu. Na dzień dzisiejszy drogę można wyżwirować.

            Na interpelację radnej Joanny Krystyny Szafrańskiej w sprawie oświetlenia ulicznego: Unia Europejska nałożyła na Polskę obowiązek wymiany oświetlenia na energooszczędne. Będzie to zadanie państwa finansowane z budżetu państwa. Wójt przypomniał, że oświetlenie uliczne służy do oświetlania ulicy, a nie prywatnych posesji.

            Na interpelację radnej Joanny Krystyny Szafrańskiej w sprawie śmieci: Wójt powiedział, że jest bardzo wdzięczny radnej i sołtysowi wsi Trześcianka. Należałoby ustalić termin do jakiego wszyscy mają podpisać umowy z firmami. Poinformowalibyśmy mieszkańców i o tym, że po upływie tego terminu gmina przystąpi do kontroli. Poprosił o zastanowienie się i zajęcie się sprawą na następnej sesji.

            Na interpelację radnego Jerzego Sakowskiego: nad rolnikami zaorującymi drogi „wisi bat” w postaci pojęcia ustawowego, czyli opłaty za zajęcia pasa drogowego. Najlepiej jednak by było zadziałać prewencyjnie, a nie karać. W sytuacjach spornych można wynająć geodetę.

            W sprawie powalonych drzew poprosił radnego Jerzego Sakowskiego o zgłaszanie takich sytuacji i będą one natychmiast załatwiane.

            Na interpelację radnego Mirosława Szelengowicza: Jest to trudna sprawa. Najprościej byłoby ustawić znaki zakazu wjazdu, ale nie jest to rzecz realna. Wspólnie z nadleśnictwami należy naprawiać zniszczone drogi, ponieważ gospodarki leśnej nie da się zatrzymać.

Na interpelację radnego Jana Selestruka: Rzeka jest w administracji Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych. Najprościej byłoby przywieźć gruzu, ale nie leży to w gestii gminy, ponieważ władny jest Zarząd Melioracji.

 

Ad. 11.

Wójt powiedział, że na komisjach padła propozycja lustracji dróg gminnych. Powiedział, że jest to bardzo dobry pomysł i trzeba będzie zorganizować sesję objazdową. Sołtysom i radnym rozdane zostały mapy gminy, na których zaznaczone są różnymi kolorami drogi gminne, powiatowe i droga wojewódzka.

Przewodniczący przeczytał odpowiedź Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich na wniosek zgłoszony przez sołtysa wsi Cimochy na sesji w dniu 23.03.2007r. Pismo stanowi załącznik Nr 15 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo Przedsiębiorstwa Przemysłu Spożywczego „PEPEES” z Łomży. Pismo stanowi załącznik Nr 16 do oryginału protokołu.

Przewodniczący przeczytał pismo z Podlaskiej Izby Rolniczej. Pismo stanowi załącznik Nr 17 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie propozycję zorganizowania szkolenia dla radnych.

W głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych. Za głosowało 8 radnych, przeciw – 7, wstrzymało się – 0.

 

Ad. 12.

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 12.40.

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Data wytworzenia: 2007-06-29

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2007-07-06

Data modyfikacji: 2007-07-06

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2007-07-06