Protokół Nr XXX/06

Protokół Nr XXX/06

 

XXX Sesja Rady Gminy Narew odbyła się 7 czerwca 2006 roku w dużej Sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narew przy ul. Mickiewicza 101.

Obrady XXX Sesji Rady Gminy Narew otworzył o godz. 9.00 Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz.

Przewodniczący Rady mgr Eugeniusz Dudzicz powitał Wójta, Panią Skarbnik, radnych, kierowników jednostek organizacyjnych, radcę prawnego oraz sołtysów.

Następnie Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności poinformował, że na ustawowy stan Rady – 15 radnych – obecnych jest 12 radnych i stwierdził prawomocność obrad. Nieobecni radni: Kiryłowicz Andrzej, Mirosław Gromotowicz, Kondraciuk Mikołaj. Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady przeczytał wniosek o rozszerzenie porządku obrad o podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy na 2006 rok. Wniosek stanowi załącznik Nr 2 do oryginału protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne uwagi i wnioski do zaproponowanego porządku obrad.

Radna Bożena Pogorzelska zapytała, o jakie przeznaczenie działek chodzi w uchwale w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Narew polegającego na przeznaczeniu działek oznaczonych nr ewidencyjnymi 1538, 1539, 1540 i 1541 położonych przy ul. Ogrodowej.

Wójt wyjaśnił, że ta uchwała była podjęta przez Radę 27 kwietnia br., ale Wydział Prawny i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego zwrócił uwagę, że nie ma ona pełnej podstawy prawnej i dlatego chcemy ją jeszcze raz podjąć z uwzględnieniem wszystkich poprawek. Działki mają być przekształcone z terenów rolnych na budowlane.

Innych uwag i wniosków nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad. W głosowaniu wzięło udział 12 radnych. Za przyjęciem porządku głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymał się – 1.

Rada zatwierdziła następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie XXX Sesji Rady Gminy.

2.      Ustalenie porządku dziennego.

3.      Przyjęcie protokołu z XXIX Sesji Rady Gminy.

4.      Informacja z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Podjęcie uchwał:

-        w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Narew polegającego na przeznaczeniu działek oznaczonych nr ewidencyjnymi 1538, 1539, 1540 i 1541 położonych przy ul. Ogrodowej;

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok;

-        w sprawie zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy na 2006 rok.

7.      Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

8.      Wolne wnioski, informacje.

9.      Zamknięcie obrad XXX Sesji Rady Gminy Narew.

 

Ad. 3.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXIX Sesji Rady Gminy był wyłożony do wglądu w biurze rady i dzisiaj jest wyłożony na stoliku protokolanta. Jeżeli do końca Sesji nie zostaną zgłoszone uwagi do protokołu, będzie to oznaczało, że protokół został przyjęty bez uwag.

Uwag do końca Sesji nie wniesiono.

 

Ad. 4.

Informację z działalności gminy w okresie międzysesyjnym złożył ustnie Wójt Gminy mgr Jakub Sadowski.

Poinformował między innymi:

1.      Pracujemy pełną parą: realizujemy jednocześnie trzy duże inwestycje. Kompleksowo kanalizujemy całą Narew. Dużo jest trudnych zagadnień w związku z tym, ale nic nie zagraża tej inwestycji. Na etap dodatkowy kanalizacji mamy już zarówno projekt jak i kosztorys i tam zmieniły się kwoty. Zamierzaliśmy skorzystać z pożyczki z WFOŚiGW w wysokości 129 570zł  teraz zmieniamy tę kwotę na 234 252zł. Na początku roku zakładaliśmy w budżecie pożyczkę w wysokości 1 218 891 zł, natomiast faktycznie wystarczy nam 595 152 zł, czyli bierzemy o połowę mniej pożyczki od zakładanej, ale robimy wszystkie inwestycje, z jedną zmianą, a mianowicie zamierzaliśmy zrobić drogę Gorędy – Bruszkowszczyna – Odrynki, ale nie dostaliśmy dofinansowania, dlatego dzisiaj chcemy zdjąć tę inwestycję z planu budżetowego, a na jej miejsce wprowadzić dofinansowanie drogi powiatowej do Plant. Zarezerwowaliśmy na to w budżecie 150 tys. Prace już tam trwają.

2.      Wpłyną wniosek wójta z Gminy Narewka o wspólną naprawę mostu w Gramotnem.

3.      Jesteśmy po przetargach na budowę wodociągów do wsi Lachy, Koźliki i Gorodczyno. Planuję zrobić spotkania z mieszkańcami i uzgodnić zasady podłączeń.

4.      Ruszyły już prace przy modernizacji stacji uzdatniania wody w Narwi. Do 30 września mają być skończone prace zarówno przy modernizacji stacji jak i przy kanalizacji. Wartość kanalizacji bez robót dodatkowych wynosi 3 301 654zł i do tej pory wydatkowaliśmy 2 057 283zł. Pozostało do wydania 1 244 370zł, które mamy rozliczyć do 30 września.

5.      Fundacja „Pamiętamy” poszukiwała szczątków żołnierzy AK w okolicach wsi Waśki i Podborowisko. Odnaleziono ślady pochówków, natomiast groby były puste, tzn. zwłoki ekshumowano wcześniej.

6.      Dobrze funkcjonują jednostki kultury. Przeprowadzony był Tydzień Biblioteki zakończony „Majówką z Biblioteką”, odbył się festyn białoruski.

 

Ad. 5.

            Radny Witalis Gromotowicz powiedział, aby przy zmianie budżetu pomyśleć o naprawieniu drogi z urzędu do ul. Białowieskiej i skrzyżowanie z ul. Mickiewicza i ul. Żeromskiego.

Wójt odpowiedział, że droga ta była burzona przez firmę „Dalba” i jeszcze nie ma protokolarnego jej odbioru. Chciałbym, żeby inspektorzy nadzoru najpierw obejrzeli tę drogę, potem przejąć ją protokolarnie i wtedy można będzie zadecydować, co z nią zrobić.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, dlaczego przez pracowników interwencyjnych rozbierane są chodniki na ul. Mickiewicza, a płytki wywożone na inną ulicę? Zapytała, kto ma posprzątać wokół kontenera, jeżeli są przepełnione?

Wójt odpowiedział, że przyjmuje tę uwagę i zwróci uwagę, aby pracownicy, którzy zabierają śmieci starali się również posprzątać.

            Kierownik Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Stanisław Korobkiewicz powiedział, że ciężkie samochody naruszyły część chodników na skrzyżowaniu ul. Ogrodowej i Mickiewicza oraz Poniatowskiego i Topolowej. Żeby to uzupełnić, rozebraliśmy kawałek chodnika, którym nikt nie chodzi. Płytki zostały przewiezione i wyrwy naprawione, a miejsce, skąd płytki zostały wyjęte planuje się wysypać pospółką.

            Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że widziała, że z tych płytek korzystała firma „Dalba”. Zapytała, czy była na to zgoda.

Kierownik GK odpowiedział, że tak, ponieważ muszą oni naprawić rozkopany wcześniej chodnik. Umowa jest taka, że przywiozą płytki.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że pracownicy Gospodarki Komunalnej nie mają rozpisanego gdzie i u kogo pracowali, np. wywozili szambo lub śmieci.

Wójt odpowiedział, że wyjazdy do pracy przy mieniu gminnym pracownik może ewidencjonować ogólnie, natomiast wszystkie inne wyjazdy muszą być wpisane, ponieważ naliczamy opłaty i wystawiamy faktury za wykonaną pracę. Wójt powiedział, że jeżeli taki fakt miałby miejsce, to ten pracownik straciłby pracę.

Kierownik GK powiedział, że ewidencja wywozu nieczystości jest prowadzona bardzo szczegółowo. Jeżeli ktoś dzwoni to na specjalnych drukach zapisuje się imię, nazwisko miejscowość i zamawianą ilość kursów. Potem taka kartę dostaje traktorzysta razem z kartą drogową, usługobiorca podpisuje wykonanie usługi, następnie przekazywane są one do Inspektor Krystyny Kiełbaszewskiej, która wystawia i ewidencjonuje faktury.

Sołtys wsi Soce powiedziała, że mieszkańcy pytają, kiedy dostaną obciążenie za wodę.

Wójt odpowiedział, że wodociąg w Socach przekazany został na stan WZMiUW, które obsługuje wszystkie wodociągi na terenie gminy. Najprawdopodobniej WZMiUW czeka na obciążenie za wodę z Zabłudowa.

Radny Witalis Gromotowicz zapytał, czy praca sprzętu gminnego jest wliczona do dotacji dla powiatu w wysokości 150 tys. zł, czy też jest to oddzielny wkład.

Wójt odpowiedział, że jest to osobny wkład.

 

Ad. 6.

Podjęcie uchwał:

-        w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Narew polegającego na przeznaczeniu działek oznaczonych nr ewidencyjnymi 1538, 1539, 1540 i 1541 położonych przy ul. Ogrodowej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Wójtowi Gminy, który powiedział, że § 6 uchyla poprzednią uchwałę z 27 kwietnia 2006r. na prośbę Wydziału Prawnego i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

Radna Halina Turbaczewska zapytała, czy jest jeden właściciel działek 1538, 1539, 1540, 1541, ponieważ są to działki wąskie i jeżeli jest kilku właścicieli to, co będzie jeżeli każdy będzie rozwijać produkcję.

Wójt odpowiedział, że produkcji przemysłowej w centrum Narwi nie będzie.

Radca prawny powiedział, że uchwała jest dopiero przystąpieniem do zmiany planu zagospodarowania. Polega to na tym, że najpierw wykłada się plan do wglądu i wówczas sąsiedzi mogą wnosić sprzeciwy. Rada może zmiany uchwalić lub nie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

Uchwała Nr XXX/185/06 Rady Gminy Narew z dnia 7 czerwca 2006 roku w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Narew stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

 

-        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która powiedziała, że zwiększamy dochody o 140 056 zł, a wydatki zmniejszamy o 483 683 zł. Zwiększamy dochody ze sprzedaży mienia komunalnego 75 318 zł, z tytułu dotacji z Komendy Wojewódzkiej PSP na ratownictwo drogowe dla OSP Trześcianka 2100 zł i dla OSP Łosinka 4000 zł, z tytułu podatku od nieruchomości od jednostek uspołecznionych o 36 349 zł, z tytułu dotacji na dożywianie o 22 289 zł. Wydatki zwiększamy na roboty dodatkowe kanalizacji o 177 000 zł, z czego kwota 18 000 zł dotyczy umowy, która była podpisana w 2005 roku na roboty dodatkowe, natomiast 159 000 zł dokładamy do projektu umowy, który ewentualnie będzie podpisany po tej sesji. W sumie na roboty dodatkowe w 2006 roku wydalibyśmy 381 592 zł. Zmniejszamy wydatki o kwotę 692 072 zł w związku z rezygnacją z przebudowy drogi Gorędy-Bruszkowszczyzna-Odrynki. Zwiększamy wydatki na OSP pochodzące z dotacji o 6100 zł i przeznaczmy je na zakup materiałów uzupełniających działalność jednostek OSP. Zwiększamy wydatki na dożywianie o 22 289 zł. Zmieniamy klasyfikację wydatków z tytułu prac społecznie użytecznych 19 440 zł. Zmieniamy klasyfikację paragrafową stypendiów w kwocie 15 516 zł.

Budżet po dokonanych zmianach zamknie się kwotą: po stronie dochodów 9 894 999zł, po stronie wydatków 10 916 689zł. Niedobór budżetowy w wysokości 1 021 690 zł zostałby pokryty pożyczką 595 152 zł, która byłaby przeznaczona na zadania inwestycyjne oraz wolnymi środkami 426 538 zł. Zadłużenie gminy po tak dokonanych zmianach w stosunku do dochodów wynosiłoby 13,48%.

Zmieniamy również załączniki inwestycyjne wykreślając modernizację drogi Gorędy-Bruszkowszczyzna-Odrynki oraz zmieniając finansowanie i wartość etapu uzupełniającego kanalizacji i finansowanie modernizacji stacji uzdatniania wody dostosowując pożyczkę do umowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, jakich robót przy budowie kanalizacji dotyczy zwiększenie budżetu o 159 tys. zł.

Skarbnik odpowiedziała, że dotyczy to budowy przyłączy przy głównej nitce.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, jakie są szanse na wypłacenie stypendiów w czerwcu.

Skarbnik odpowiedziała, że w tym roku nie były wypłacane żadne stypendia, dlatego że niedawno dostaliśmy decyzje ile one będą wynosiły. Decyzje prawdopodobnie już niedługo będą wydane. Ci, którzy mają mały dochód dostaną stypendia za 6 miesięcy, ci którzy mają większy za 4 miesiące, a ci którzy mają największy za 2 miesiące, dlatego że tych pieniędzy jest mało. Stypendia do końca czerwca zostaną wypłacone.

Radny Jerzy Sakowski poprosił o wyjaśnienie, dlaczego trzeba dopłacać za roboty dodatkowe.

Wójt powiedział, że na ul. Bielskiej część mieszkańców zgodziła się podłączyć do kanalizacji i oni zostali ujęci w projekcie, który sfinansowany został z Kontraktu dla Puszczy. Wówczas nie planowało się kanalizować całej Narwi od razu. Projektant za mało starań poczynił, aby wszyscy ludzie się wpisali. Wojewódzki Zarząd Dróg pobiera opłatę za zajęcie pasa drogowego i jeżeli od razu nie zrobi się wszystkich wyprowadzeń do posesji to później będzie to trudne. Dlatego doprojektowane zostały nowe podłączenia.

Radny Witalis Gromotowicz powiedział, że na organizowanych wcześniej spotkaniach z mieszkańcami padała kwota 2000zł za podłączenie się do kanalizacji i dlatego wiele osób się wahało.

Wójt zapewnił, że nie padło to z jego ust. Dodał, że dużo szkód robi plotka.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, co kryje się pod sformułowaniem „z tytułu prac społecznie użytecznych”?

Skarbnik odpowiedziała, że osoby, które pobierają zasiłki z pomocy społecznej muszą odpracować w miesiącu 10, 20 lub 30 godzin płatnych po 6 zł/godz. Jeżeli taka osoba odmówi, wówczas traci prawo do zasiłku.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się –1.

Uchwała Nr XXX/186/06 Rady Gminy Narew z dnia 7 czerwca 2006 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

 

-        w sprawie zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy na 2006 rok.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnik, która powiedziała, że jest to dostosowanie uchwały. W poprzedniej uchwale na modernizację stacji uzdatniania wody zaplanowana była pożyczka w wysokości 397 249zł. Podpisaliśmy umowę pożyczki na 360 900zł, ponieważ taka kwota wychodziła z przeliczenia EURO/PLN w danym dniu. Natomiast na etap uzupełniający kanalizacji w pierwszej wersji mieliśmy kwotę 129 570zł, teraz zwiększamy do 234 252zł, ze względu na to, że jest to pożyczka preferencyjna.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, jaka będzie łączna kwota długu gminy.

Skarbnik odpowiedziała, że 1 334 739zł, co daje 13,48% budżetu.

Radny Jerzy Sakowski zapytał, na jaki okres zostały zaciągnięte te pożyczki.

Skarbnik odpowiedziała, że do 2017 roku.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.

Uchwała Nr XXX/187/06 Rady Gminy Narew z dnia 7 czerwca 2006 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy na 2006 rok stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

 

Ad. 7.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zostały udzielone na bieżąco i znajdują się w pkt 5 protokołu.

 

Ad. 8.

            Radna Bożena Zofia Pogorzelska powiedziała, że należy zwrócić uwagę na czystość w miejscach, gdzie jest sprzedawany alkohol. Poprosiła, aby numer telefonu do dzielnicowego był wywieszony na tablicach ogłoszeń w każdej miejscowości. Powiedziała, żeby wyrównać drogę do szkoły i ul. Kościelną.

            Przewodniczący powiedział, że sprawa drogi do szkoły była już poruszana niejednokrotnie i była naprawiana przez pracowników GK.

Radna Bożena Zofia Pogorzelska wniosła o zrobienie projektu kanalizacji dla brakującej części Narwi. Powiedziała, że parkując samochód przed urzędem zastanawia się, którędy ludzie mają chodzić do pracy. Zaproponowała, aby wjazd do gminy i parking zrobić od strony hotelu.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że należałoby wywieźć gdzieś okrągły kontener, który stoi przy parku, ponieważ brzydko wygląda, jest pobity i zniszczony. Przy pomniku zatrzymują się turyści, a po obu jego stronach stoją kontenery.

Wójt przyjął to do realizacji.

Wójt powiedział ponadto, że Wójtowie ze Stowarzyszenia Gmin Puszczy Białowieskiej zostali indywidualnie zaproszeni do Kancelarii Prezydenta. W imieniu Pana Prezydenta występowała Pani Podsekretarz Stanu i zadała dwa pytania, jakie samorządy mają problemy i jak zamierzają je rozwiązać w związku z dążeniem ekologów do objęcia całej Puszczy Białowieskiej Parkiem Narodowym. Powiedziałem, że Gmina Narew ma na swoim terenie 2963ha Puszczy Białowieskiej a jej problemem jest wyludnienie. Na 4500 mieszkańców 2500 mieszka w 4 miejscowościach, a 2000 w 44 miejscowościach. Turysta przyjedzie do takiej miejscowości, gdzie będzie mógł dojechać i będzie miał zapewnione warunki sanitarne. Problemem jest doprowadzenie wodociągu do miejscowości odległej o 3 km, w której jest 3-4 gospodarstwa, co bardzo podraża koszty. Problemem jest brak pieniędzy, a rozwiązaniem jest dać nam pieniądze. Powiedziałem, żeby nie kierować się tylko zdaniem ekologów, ponieważ stróżami prawa w gminie są samorządy. Rada gminy stanowi prawo w razie potrzeby. Do gminy właśnie, a nie do ekologów zgłaszane są problemy np. z padłymi zwierzętami oraz z wywozem różnych nieczystości.

Przewodniczący Rady przeczytała pismo z Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku z prośbą o dofinansowanie uroczystości otwarcia Zakładu Pomocy Doraźnej w Hajnówce. Pismo stanowi załącznik Nr 6 do oryginału protokołu.

Wójt powiedział, że ważą się losy, czy w Narwi będzie stacja pogotowia ratunkowego. Z Narwi pogotowie szybciej mogłoby dojechać do mieszkańców naszej gminy, poza tym byłby również dodatkowe wpływy do budżetu gminy Zaproponował, aby upoważnić Wójta do przekazania w zgodzie z prawem kwoty 200-300zł w zamian za promocję zdrowia.

Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję przekazania 300zł.
W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.

Radny powiatowy Stefan Kuczyński powiedział, że bezpłatnymi badaniami mammograficznymi zajmuję się Poradnia K Ośrodka Zdrowia w Narwi. Wywieszone jest tam ogłoszenie, które wymienia 4 miejsca w Białymstoku, w których bezpłatnie i bez skierowania mogą zrobić badania mammograficzne kobiety w wieku 50-59 lat.

Przewodniczący Rady przeczytał pismo Anny Hewy oraz pismo Proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej w Narwi w sprawie podłączenia do kanalizacji. Pisma stanowią załączniki Nr 7 i Nr 8 do oryginału protokołu.

Wójt powiedział, że plebania może być podłączona do kanalizacji systemem ciśnieniowym, a wniosek dotyczy budynku przy ul. Bielskiej. Kanalizację można byłoby poprowadzić około 10-12 metrów w stronę kościoła. Jeżeli byłaby zgoda sąsiadów na poprowadzenie kanalizacji podwórkami na ulicę to można byłoby te gospodarstwa podłączyć. Sprawa pozostaje otwarta. Wyraził chęć rozwiązania tego problemu. Jeżeli sąsiedzi się nie dogadają to pozostanie wybudować tam kanalizację ciśnieniową. Jest tam niekorzystne ukształtowanie terenu – zadolenie.

Walentyna Timofiejuk wyszła z propozycją przegłosowania, żeby te cztery budynki ująć w projekcie.

Przewodniczący powiedział, że należałoby ująć w projekcie wszystkich, którzy nie są podłączeni.

Radny Jarosław Kołnier powiedział, że jest to rozmowa o niewiadomych, ponieważ nie wiemy, w jaki sposób te budynki mają być podłączone: ciśnieniowo, czy grawitacyjnie.

Stanisław Korobkiewicz powiedział, że ciśnieniowo można się podłączyć już teraz, ponieważ na ul. Kościelnej jest studzienka, do której będzie musiała być podłączona plebania, bo nie ma innej możliwości technicznej. Ciśnieniowo można również podłączyć budynek kościelny oraz budynek państwa Antoniuków. Problem może być z podłączeniem domu państwa Hewy i państwa Łęczyckich. Jeżeli się dogadają i poprowadzą przez swoje podwórka jedno podłączenie to będzie można kanalizację przedłużyć około 20 metrów w dół rzeki.

Wójt powiedział, że chciałby, aby rada wyraziła zgodę na poniesienie dodatkowych kosztów związanych z rozwiązaniem tych problemów.

Radny Jerzy Sakowski powiedział, że rada już raz dała upoważnienie.

Radny Mikołaj Seliwonik powiedział, że przepompownie nie zdają egzaminu, ponieważ zimą zamarzają i nie działają, gdy nie ma prądu.

Przewodniczący powiedział, że rada podjęła decyzję, że ma być zrobiona kanalizacja w Narwi i że mają być podłączeni wszyscy, bez względu na koszty.

Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, że ustawa o ochronie środowiska nakłada na gminę obowiązek odbioru nieczystości.

Stanisław Korobkiewicz powiedział, że to nie będzie koniec tematu, ponieważ załatwi się sprawę czterech mieszkań. Zostają jeszcze do rozwiązania podłączenia na ul. Podrzecznej przy starej rzeźni, przy zakręcie w zadoleniu na ul. Piaski dom Państwa Wojciechowskich, na ul. Gnilica dom Pana Topolańskiego, Pana Osipuka oraz trzy inne posesje, na ul. Ogrodowej dom Państwa Oksiejczuków, Kurianowiczów oraz stacja paliw.

Przewodniczący powiedział, że jest jeszcze możliwość wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków.

Radna Halina Turbaczewska zapytała ile jest przepompowni.

Stanisław Korobkiewicz powiedział, że trzy: na ul. Piaski, naprzeciw piekarni i na osiedlu.

Radna Walentyna Timofiejuk zapytała, czy cztery domy na ul. Bielskiej będą teraz brane pod uwagę.

Wójt odpowiedział, że będziemy się starali pomóc, ale przede wszystkim mieszkańcy będą musieli się ze sobą porozumieć.

Stefan Kuczyński powiedział, że jeżeli chodzi o trudne warunki odprowadzania ścieków, czy nie należałoby rozważyć dopłaty do indywidualnych oczyszczalni ścieków.

Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, że potrzebna jest do tego wolna przestrzeń, a w tym przypadku działki są blisko siebie.

Wójt powiedział, że jest to dobry pomysł, ale do realizacji łącznie ze wsiami z całego terenu gminy. Byłby wspólny projekt i można byłoby się zwrócić o dofinansowanie.

Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, że w ustawie o ochronie środowiska jest punkt, który mówi, że jeżeli jest kanalizacja to trzeba się do niej podłączyć lub można mieć indywidualną oczyszczalnię ścieków, natomiast nie może być szamb.

Przewodniczący przeczytał pismo z Ludowego Klubu Sportowego „Iskra” z prośbą o wygospodarowanie funduszy na materiały budowlane na remont stadionu w Narwi. Pismo stanowi załącznik Nr 9 do oryginału protokołu.

Radny Witalis Gromotowicz powiedział, że drużyna sportowa „Iskra” weszła do IV ligi i w związku z tym, aby spełnić wymogi unijne trzeba uzupełnić boisko i siatki. Dużo kibiców przychodzi na mecze i trzeba pomóc klubowi spełnić te wymogi.

Wójt powiedział, że odbył rozmowę z Panem Danielem Romańskim. Powiedział, że jest to stadion gminny, którym administruje szkoła, a nie LKS „Iskra”. Powiedział, że szkoła może przekazać 2 500 zł na remont, a gmina przeleje taką kwotę na konto szkoły. Jest to gminny stadion i niech będzie doinwestowany. Jest to inicjatywa społeczna, którą trzeba poprzeć.

Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję przekazania 2500zł na remont stadionu. W głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych. Za głosowało 12 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

Radna Halina Turbaczewska powiedziała, że wpłynęła do niej skarga lokatorów z bloku koło lecznicy, na dzieci korzystające z pustego placu po sąsiedzku, na którym młodzież zrobiła boisko i powybijane są szyby.

Przewodniczący powiedział, że jest boisko szkolne, z którego dzieci mogą korzystać. Pilnowanie dzieci i zagospodarowanie ich czasu wolnego leży w gestii rodziców.

Wójt powiedział, że nie może ingerować w prywatne posesje.

Przewodniczący przeczytał wniosek Wójta Gminy Narew do Komendanta Policji w Hajnówce o utworzenie odrębnej jednostki policji w Narwi. Wniosek stanowi załącznik Nr 10 do oryginału protokołu.

Radna Bożena Pogorzelska powiedziała, że jadąc ul. Mickiewicza widzi się piach na brzegu jezdni i chodnikach. Poprosiła Wójta, aby wysłał pisma do właścicieli posesji o uporządkowanie chodników.

Wójt odpowiedział, że co możemy to będziemy robić, ale trzeba skończyć budowę kanalizacji.

Radna Walentyna Timofiejuk powiedziała, że najpierw trzeba ułożyć chodniki, a potem wymagać od ludzi, żeby sprzątali.

W sprawie sali gimnastycznej w szkole Radca Prawny powiedział, że zmienił powództwo i żąda zapłaty ok. 32 tys. 2 czerwca była rozprawa i ze strony Pana Stępniewskiego nikt się nie stawił. Pan Stępniewski jest ubezpieczony w PZU od szkód. Sąd zasądzając wyrok stwierdzi, że to z tytułu źle wykonanej pracy i z tym wyrokiem trzeba będzie się udać do PZU. Powiedział, że jego zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby własnymi siłami przystąpić do naprawy parkietu w sali.

 

Ad. 9.

       Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady o godz. 11.15.

 

 

Protokolant:

Joanna Kołnier

 

Przewodniczący obrad:

Eugeniusz Dudzicz

Metryka strony

Udostępniający: Joanna Kołnier

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Majewska

Wprowadzający: Joanna Majewska

Data wprowadzenia: 2006-09-25

Data modyfikacji: 2006-09-25

Opublikował: Mariusz Żukowski

Data publikacji: 2006-09-25